It-sikkerhed skal tænkes helt om: Det forkromede overblik er en mangelvare

Klumme: It-sikkerhed og bekæmpelse af cybercrime er kommet øverst på to-do-listen på direktionsgangene. Men hvis virksomhederne for alvor skal forstærke det digitale forsvarsværk, skal sikkerhedsbranchen se anderledes på it-løsningerne.

Artikel top billede

Med den seneste tids store fokus på it-sikkerhed og cybercrime tyder alt på, at it-sikkerhed i fremtiden vil fylde endnu mere på de danske direktionsgange.

Det tror jeg, meget få vil være uenige i.

Men når det handler om, hvordan branchen og virksomhederne vil løse det voksende problem, er det straks anderledes. Min personlige oplevelse ude i marken er, at mange virksomheder slet ikke har fokuseret på sikkerhed i mange år, og derfor står de foran en kæmpe opgave.

Derfor går det galt

Men lad os i første omgang fokusere på de virksomheder, der rent faktisk tager it-sikkerhed alvorligt, og som har implementeret en masse tiltag for at sikre forretningen.

Her bliver jeg tit mødt med en opfattelse af, at it-sikkerhed lægger beslag på store, interne ressourcer. Og det kan der være forskellige grunde til.

Ofte er det på grund af en masse ad-hoc produkter, som enkeltvis kræver unikke kompetencer, eller fordi der ikke er noget samlet overblik.

Men det kan også være den interne organisatoriske struktur, der er uhensigtsmæssig og en direkte årsag til, at it-sikkerhed ikke bliver løst på den mest optimale måde.

Enten fordi det ikke er klart defineret, hvem der har ansvaret for en given opgave, eller fordi den sikkerhedsansvarlige ikke har overblikket og derfor ikke kan identificere de områder, der giver mest værdi.

Det er nødvendigt med et paradigmeskift

Hvis vi som branche skal imødekomme denne problemstilling, er vi nødt til at indse, at et paradigmeskift er nødvendigt i vores arbejde med it-sikkerhed. Og måske endnu vigtigere - vores krav til produkter og services må ikke kun være af teknisk karakter. 

Det nye krav, som den sikkerhedsbevidste virksomhed stiller eller bør stille, handler om, hvorvidt et nyt tiltag er med til at skabe bedre overblik over virksomhedens digitale forsvarsværk.

 Jo mere viden, vi har om vores netværk og trafik, jo bedre mulighed har vi for at kunne imødekomme en hændelse.

Men dette overblik skal ikke skabes af endnu et lag af produkter, men skal være tænkt ind i grundproduktet fra starten.

Denne udvikling er startet, men den fortsætter kun, hvis virksomhederne stiller krav. 

Ved at mindske antallet af løsninger og produkter i virksomheden, sikrer vi, at vi ikke bruger unødigt mange ressourcer på blot at vedligeholde vores installation.

Man skal huske på, at fejlkonfiguration er et større problem end fejl i softwaren, hvis man ser på antallet af vellykkede angreb.

Hvor hurtigt opdager du et angreb?

Gennemsnitstiden for at detektere en sikkerhedshændelse er faldet fra 205 dage i 2014 til 146 dage i 2015.

Dette fald kan i et vist omfang forklares med krav om bedre indblik i vores netværk.

Men jeg mener, at vi skal gøre det endnu bedre end dette.

Stil jer selv spørgsmålet: Hvor hurtigt kan vi opdage et angreb? Når vi tænker på de ressourcer, vi bruger på it-sikkerhed, bør svaret så ikke være "med det samme"?

Eller i det mindste "meget hurtigt"?

Jeg tror desværre, at svaret for mange virksomheder er "når det begynder at forstyrre driften".

Det er først her, de digitale alarmklokker ringer, og hvor man aktivt begynder at kigge efter den digitale sikkerhedsbrist.

Jeg kan se, at virksomhederne allerede begynder at stille krav til nye løsninger, der skal give dem et bedre overblik over deres sikkerhed.

Vi har brug for skræddersyede produkter

Og selv om der er lang vej endnu, er det bestemt et skridt i den rigtige retning. Det er ikke længere nok at fortsætte det digitale våbenkapløb med nye løsninger.

Løsningerne skal tænkes på en ny måde. 

En typisk dansk virksomhed, som har gennemført en risikovurdering af forretningen, har brug for løsninger, som målrettet kan være med til at reducere sandsynligheden for en given hændelse.

Baseret på denne vurdering har vi brug for løsninger og produkter, som i langt højere grad kan skræddersys til den enkelte virksomhed.

Man kan sige, at kravet til fremtidens produkter bliver, at de kan tilpasses den enkelte virksomhed og virksomhedens arbejdsgange.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Få et job i den højere sags tjeneste som sikkerhedsspecialist i PET

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Bliv vores nye netværkstekniker – skab fremtidens IT-løsninger!

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension