Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

TDC har kæmpe-udfordringer med erhvervskunderne: Derfor lider TDC Erhverv

TDC har gennem længere tid arbejdet hårdt på at få TDC Erhverv til at levere bedre resultater, men indtil videre går det den forkerte vej. Om cirka 12 måneder vender det dog, lyder det fra koncernchef Pernille Erenbjerg.

Erhvervsforretningen er uhyre vigtig for TDC Group.

Alligevel er det et af de forretningsområder, der igen og igen volder telekoncernen store problemer, og hvor de finansielle resultater ikke er gode nok.

Det er ellers ikke fordi, TDC ikke forsøger at gøre noget ved det.

I januar skiftede TDC-topboss Pernille Erenbjerg koncerndirektøren i TDC Erhverv, Jens Munch-Hansen, ud med en ny chef, Marina Lønning, der blev hentet fra Telenor. Læs mere om det her.

TDC købte i marts måned Cirque, der leverer cloud-baserede teleløsninger til erhvervskunder, blandt andet med udgangspunkt i Skype for Business og andre VoIP-løsninger.

Cirque havde i det seneste årsregnskab 51 ansatte og en omsætning på 75 millioner kroner.

Og TDC undersøgte også i både 2015 og starten af 2016 mulighederne for at frasælge TDC Hosting, der er en del af TDC Erhverv - de planer blev dog droppet igen.

Så slemt står det til

Men trods de forskellige initiativer og et vedblivende arbejde med at strømline og effektivisere TDC Erhverv, viser erhvervsforretningen ikke ligefrem bedring i selskabets regnskab for årets andet kvartal, der blev offentliggjort i sidste uge.

Omsætningen i første halvår 2016 er 11,8 procent lavere end første halvår sidste år, og driftsresultatet ligger hele 15,4 procent under første halvår 2015.

De fald kommer vel at mærke efter, at TDC Erhverv i forvejen har vist tilbagegang igennem længere tid.

Læs også: TDC-topchef: "Man kan faktisk godt sælge et mobilprodukt uden at have den laveste pris på markedet"

TDC Erhvervs resultat i første halvår i år lød dog alligevel på 1,5 milliarder kroner før skat.

Når man holder det op imod, at TDC i Danmark samlet set landede et resultat på lige knap 3,6 milliarder, forstår man betydningen af, at TDC Erhverv kommer i bedre form.

Også fordi erhvervsområdet fortsat er et område, hvor der er gode muligheder for at gøre forretning, fordi det typisk er mere avancerede og komplekse teleløsninger, der skal leveres, end det er tilfældet på privatmarkedet, hvor man hurtig ender i en ren priskonkurrence.

Om cirka 12 måneder går det bedre

TDC's koncernchef, Pernille Erenbjerg, erkender efter det seneste regnskab, at TDC Erhverv stadig har betydelige udfordringer:

"Der, hvor det gør allermest ondt, er vores danske erhvervsforretning - og det er der jo ikke noget nyt i," siger Pernille Erenbjerg til Computerworld.

"Men tallene er jo store, og vi tror på, at der er en fair chance for, at når vi er cirka 12 måneder længere fremme, skal vi se nogle mere stabile trends i vores erhvervsforretning."

"Lige nu arbejder vi meget hårdt på at få flyttet vores erhvervskunder fra et virvar af produkter, platforme, prislag og så videre over i en mere enkel verden, hvor den kundeoplevelse, man får som erhvervskunde, er, at det er moderne produkter, hvor man kan betjene sig selv online på en nem og intuitiv måde," siger Pernille Erenbjerg.

"Og man får de nye services som VoLTE og Wifi Calling langt hurtigere, end vi er i stand til i dag, fordi vi skal udvikle til så mange forskellige platforme," tilføjer koncernchefen.

Læs også: TDC vinder mobilkunder - men det kan slet ikke redde resultaterne

Det er trods alt noget af en tilbagegang, erhvervsforretningen er ramt af i regnskabet. Og TDC har jo været i gang med det her arbejde i et stykke tid - det var også noget af det, din forgænger ofte talte om - så...

"Ja, men fakta er, at vi nu er cirka halvvejs i at få migreret SMB-kunderne, de mindre kunder. Det er der, vi starter, for det er der, behovet er størst."

"Men der går noget tid, før vi er færdige med det her, og dermed går der altså også noget tid, før før vi begynder at se den finansielle impact."

"Lige nu er det rent ud sagt omkostninger, fordi vi er nødt til at investere i mennesker, der kan gøre det her og servicere kunderne, mens det står på."

"Så lige nu er det en dårlig forretning, hvis man gør det sådan op - men det er noget, vi er nødt til at skulle igennem, for at vi om cirka et års tid vil kunne se nogle bedre trends."

Udsigt til flere kundetab

I en analyse af TDC's regnskab påpeger Sydbank, at netop erhvervsdivisionen er hårdt ramt - og at der ikke umiddelbart er udsigt til fremgang.

"Erhvervsdivisionens indtjeningsevne lider under den hårde priskonkurrence, som præger det danske erhvervstelemarked. I genforhandling af større kundekontrakter bliver TDC i øjeblikket mødt af meget prisbevidste kunder," lyder det blandt andet fra Sydbank.

"Vi ser det som positivt, at TDC i nogle tilfælde vælger at forlade forhandlingerne, hvis prisniveauet bliver for lavt. Det er efter vores vurdering vigtigt, at TDC også tænker på de langsigtede indtjeningsmuligheder i danske erhvervsmarked og ikke giver fuldstændig efter for det kortsigtede prispres."

"Vi har dog svært ved at se, hvordan TDC i de næste kvartaler skal vende udviklingen i erhvervsdivisionen," skriver banken i analysen, hvor det også vurderes, at de kommende kvartaler vil byde på kundetab og faldende omsætning pr. kunde i erhvervsdivisionen.

Læs også:

TDC-topchef: "Man kan faktisk godt sælge et mobilprodukt uden at have den laveste pris på markedet"

TDC vinder mobilkunder - men det kan slet ikke redde resultaterne

Koncerndirektør i TDC Erhverv færdig i TDC efter syv år med topposter