ComputerViews: Debatten om danskernes tilflytning til de større byer har fyldt meget i de senere år.
Zoomer man ind på den danske it-branche, er udviklingen dog endnu mere dramatisk end den generelle situation i Danmark, der i sig selv ofte får bølgerne til at gå højt i samfundsdebatten.
Forklaringen er i høj grad, at langt de fleste danske it-virksomheder kæmper en hård kamp om at kunne tiltrække de rette it-folk med de nyeste digitale kompetencer.
I det kapløb er placeringen af virksomheden ganske afgørende.
For mens man kan have mange holdninger til hele debatten om vandkantsdanmark/udkantsdanmark og københavneri/'aarhuseri' med videre, så melder der sig for de fleste virksomhedsledere i it-branchen hurtigt en ganske lavpraktisk virkelighed:
Man skal kunne tiltrække de dygtigste it-folk: Der er ikke nok af dem, og de er derfor svære at få fat på. Og i øvrigt lige så svære at fastholde, når man først har fået dem ombord.
Eftersom det i disse år i høj grad er arbejdstagers marked i it-branchen, må man som virksomhed bevæge sig derhen, hvor puljen af relevante it-folk er størst, og hvor de nyuddannede it-kandidater bliver spyttet ud på arbejdsmarkedet.
Det er - fornuftigt eller ej - i høj grad i hovedstadsområdet (her bredt defineret), og i og omkring Aarhus (lige så bredt defineret).
Flytter fra Horsens til Aarhus
Senest har vi denne uge kunnet fortælle om Stofa, der efter 60 år med hovedsæde i Horsens nu vil flytte til Aarhus.
"Det sker i erkendelse af, at tiltrækning af nye digitale kompetencer bliver helt afgørende for fuldførelsen af Stofas vækststrategi," forklarede virksomheden torsdag.
Læs mere her: Stofa-direktør om flytning af hovedsæde: Nødvendigt i kampen om softwareudviklere og digitale medarbejdere
Stofa er bestemt ikke den eneste danske virksomhed i it- og telebranchen, der er nået frem til denne erkendelse.
Undersøgelse af 482 danske it-virksomheder
I Computerworlds Top 100-undersøgelse indgår 482 danske it- og televirksomheder.
Kravet for at indgå i Top 100 er, at virksomhederne enten har personaleomkostninger på 10 millioner eller mere eller en opgivet omsætning på 20 millioner eller mere.
Det fremgår af vores data, at de 482 virksomheder er centreret i samlet set 117 danske byer og bydele.
Dykker man ned i dataene, kan vi se, at omkring 335 af virksomhederne er placeret i og omkring hovedstaden (inklusiv eksempelvis Lyngby), mens 69 ligger i og omkring Aarhus eller i trekantsområdet.
Læs mere om Computerworlds Top 100
Vi har også analyseret de postnummer-data, som fremgår af årsregnskaberne fra de 482 virksomheder. Der tegner sig et klart billede af, hvor de fleste virksomheder har hovedkontor.
Vi lavede et udtræk på de 20 postnumre, hvor der er flest it- og televirksomheder. 256 af de 482 virksomheder holder til i disse 20 postnumre.
De fem mest populære postnumre er 2100 med 33 virksomheder, 2750 med 30 virksomheder, 2300 med 25 virksomheder, 2605 med 18 virksomheder og 2600/2860, der hver har 17 virksomheder.
Alle de nævnte postnumre ligger i og omkring København, og faktisk er 15 af de 20 mest populære postnumre for it-virksomheder at finde på Sjælland, mens top 20-listen også inkluderer postnummer 5000 (Odense), 6000 (Kolding), 7100 (Vejle) og 8000/8200 (Aarhus).
Aarhus versus København
Der findes naturligvis it-virksomheder mange steder i landet i forskellige størrelser. Aalborg og Odense er eksempelvis også vigtige byer for it-Danmark.
Det er dog svært ikke at konkludere, at it-virksomhederne især klumper sig sammen i og omkring hovedstaden og i og omkring Aarhus.
Men selvom landets to største byer altså fungerer som en slags magnet for it-virksomhederne, er Aarhus og København også internt i en heftig konkurrence om at tiltrække it-virksomhederne.
Mens ovennævnte tal afslører, hvor stor en føring København har på den front, så har Aarhus bestemt også grund til masser af selvtillid.
Blandt andet er it-byen Katrinebjerg lidt af et fyrtårn for Aarhus, der i nyere tid blandt andet har formået at tiltrække Googles danske udviklingsafdeling, ligesom Uber også har slået sig ned med et udviklingskontor i Aarhus.
Det er ikke kæmpe arbejdspladser, men det er internationale it-brands, der klinger godt, når man skal brande sin it-by.
Det er kun lige begyndt
Alt tyder på, at kampen om de danske it-folk kun vil blive hårdere i de kommende år.
Man kan nok godt formode, at landets to største byer også fremadrettet kommer til at fylde meget, når it-virksomhederne skal vælge det strategisk mest fordelagtige sted at placere sig i kampen om medarbejderne.
Dog skal heller ikke hverken København og Aarhus vide sig for sikre.
Dels risikerer de danske storbyer at blive overhalet af eksempelvis Stockholm, Oslo, Hamborg og så videre, når internationale it-giganter kigger mod vores del af verden, dels skal man være bevidst om, at it-branchen i dens DNA er en global størrelse.
Det betyder, som som Stofa-direktør Ole Fruekilde Madsen forklarede i denne uge til Computerworld:
"Nu flytter vi til Aarhus, men vi skal ikke tænke i, at Aarhus er det eneste sted, man kan arbejde for Stofa."
"I en digitaliseret verden kan man jo sidde i Auckland i New Zealand og kode og have et meget tæt samarbejde med Stofa, uden at man nødvendigvis har en funktionærkontrakt ved Stofa. Det er den måde, vi skal tænke det på."
"Men vi skal bruge nogle ressourcer (i Aarhus, red.), som evner at styre den slags projekter, og som har kompetencen til både at forstå et softwareudviklingsprojekt og til at styre et netværk af underleverandører."
Læs også:
På besøg hos Googles udviklingsafdeling i Aarhus: Fra Chrome og V8 til det nye danske projekt
Uber har udvikler-kontor i Aarhus: "Vi skal bygge et system, der skalerer til hele planeten"