Dansk antenneforening og Stofa i bitter strid om 8.500 modemmer: Skal de overleveres - eller sendes på lossepladsen?

En aftale mellem Stofa og antenneforeningen Glenten udløber om få uger. Stofa opfordrer de snart tidligere kunder til at aflevere deres modemmer på genbrugspladsen. "Chikane," lyder det fra antenneforeningen.

Artikel top billede

Foto: Anders Engelbøl.

Antenneforeningen Glenten kritiserede for nogle uger siden Stofa i hårde vendinger i forbindelse med, at en aftale mellem Glenten og Stofa udløber til nytår.

Dermed vil omkring 8.500 internetkunder ikke længere få leveret internet fra Stofa, men kan så i stedet vælge at benytte sig af Glentens internetprodukt.

Glenten mener, at Stofa bør udlevere de nødvendige data, så Glenten kan komme i gang med at levere internet til medlemmerne via de modems, der allerede står ude hos kunderne. Læs mere om det her.

Stofa mener dog, at Glenten har misforstået, hvad der skal ske, når aftalen udløber:

"Glenten har ikke vist interesse for eller villet tage en dialog om, hvorvidt man vil købe de her aftaler, men har bare en opfattelse af, at vi per 1. januar helt automatisk vil tanke 8.500 kunder over i deres forretning," har Jesper Kjelgaard, der er salgsdirektør for storkunder i Stofa, udtalt til Computerworld.

Læs også: Stofa afviser anklager fra antenneforening: Vil da ikke overdrage alle kunderne kvit og frit

I stedet mener Stofa, at kabelmodem samt modemmets MAC-adresse skal overdrages til kunden, ligesom det udstyr, der har været i foreningens hovedstation, også vil blive efterladt.

Herefter må antenneforeningen så selv tage kontakt til det enkelte medlem i foreningen for at få give medlemmet mulighed for at oplyse, hvilket modem og hvilken MAC-adresse, man har, og så kan man så blive kunde hos Glenten.

"Vi føler, at Stofa sætter den ene tekniske og juridiske forhindring op efter den anden, så vi ikke rigtig kan komme videre," forklarede Glentens direktør, Lars J. Knudsen, i sidste måned til Computerworld.

Læs også: Dansk antenneforening kæmper med Stofa om overtagelse af 8.500 kunder: "Stofa sætter den ene tekniske og juridiske forhindring op efter den anden"

Kan afleveres på genbrugspladsen

Nu har et nyt brev fra Stofa til internetkunderne fået Glenten til at se rødt.

"Stofa chikanerer medlemmerne," lyder det i en udsendt pressemeddelelse fra Glenten.

Den anklage skyldes især, at Stofa i brevet til kunderne skriver, at modemmet kan afleveres på den lokale genbrugsplads.

"Vi opfatter Stofas adfærd som direkte chikane mod vores medlemmer", udtaler Glentens formand, Søren Skaarup.

"De mange tusinde modems er en del af alt det tekniske udstyr, der skal overdrages til Glenten. Det står i en kontrakt, og det fremgår af en oversigt over teknisk udstyr, der skal overdrages til Glenten. Den oversigt har Stofa i øvrigt selv udarbejdet," fortsætter han.

"Modemmerne repræsenterer en meget stor værdi for Glenten, og vi - og dermed medlemmerne - mister penge for hvert modem, der ikke afleveres til Glenten. Der skal jo indkøbes et nyt modem for hvert modem, der ikke returneres til os," lyder det videre fra Glenten.

Det skriver Stofa i brevet

Glenten har samtidig offentliggjort det brev, som Stofa har sendt til kunderne. I brevet (PDF) fra Stofa står blandt andet:

"Vi udleverer ikke dine kundeoplysninger. Glenten har i dagspressen ytret ønske om at få udleveret fortrolige kundeoplysninger og data fra os."

"Da du er bredbåndskunde i Stofa, må vi jævnfør persondataloven ikke udlevere disse oplysninger til et konkurrerende selskab som Glenten. Så det sker naturligvis ikke."

"Hvis du ikke vil risikere at stå uden internet fra 31. december, vil vi opfordre dig til hurtigst muligt at vælge en ny bredbåndsleverandør. Efter den 31. december vil du ikke længere kunne bruge dit Stofa-modem. Modemmet kan herefter afleveres på din lokale genbrugsplads."

Derfor står Stofa fast

Jesper Kjelgaard, der er salgsdirektør for storkunder i Stofa, har tidligere forklaret Stofas standpunkt i sagen:

"Grundlæggende ser vi bare helt anderledes på tingene, end Glenten gør. Glenten slår sig meget op på denne her 'overdragelse', men der er jo ikke tale om en overdragelse," sagde Jesper Kjelgaard til Computerworld. Læs interviewet her

"Glenten har opsagt et samarbejde med os og ønsker ikke, at vi længere skal være leverandør, og det er vi selvfølgelig kede af."

"Dermed er der ikke tale om en overdragelse. De her kunder har har sagt ja til vores abonnementsvilkår og afgivet deres personlige oplysninger i forhold til, at de er kunder i Stofas forretning."

Jesper Kjelgaard forklarede, at Glenten vil kunne kontakte foreningens medlemmer og give dem mulighed for at oplyse, hvilket modem og hvilken MAC-adresse, man har, og så kan man så blive kunde hos Glenten, hvis man ønsker det. 

Glenten er dog af den opfattelse, at Stofa slet ikke lever op til de aftaler, der tidligere er indgået, og at der nu - ifølge Glenten - er tale om decideret chikane:

"Stofas medlemschikanerier er helt uacceptable, og vi har aldrig oplevet noget lignende," lyder det fra Glenten i den nye pressemeddelelse.

"Vi gør selvfølgelig alt, hvad vi kan for at minimere vores tab ved at informere medlemmer om, at modemmerne skal afleveres hos Glenten og ikke på en genbrugsplads," lyder det videre.

Læs også:

Stofa afviser anklager fra antenneforening: Vil da ikke overdrage alle kunderne kvit og frit

Dansk antenneforening kæmper med Stofa om overtagelse af 8.500 kunder: "Stofa sætter den ene tekniske og juridiske forhindring op efter den anden"

Læses lige nu

    Event: Platform X 2027: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger |

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27 maj 2027 | Gratis deltagelse

    Green Power Denmark

    It-chef med udviklingsfokus

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    MLOps Engineer til opbygning af Forsvarets nye AI-platform

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-supporterelever til lokal IT på Flyvestation Skalstrup

    Region Sjælland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
    Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

    Boris Sudar

    Renewtech ApS

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

    Nihad Hodzic

    Trafikstyrelsen