Artikel top billede

Hitachi kører train as a service i London: "Konceptet ville snildt kunne komme ind i Danmark"

Interview: I Sydengland driver Hitachis togdivision konceptet train as a service. Det betyder, at det japanske selskab står for alle led i værdikæden, men selskabet får kun betaling, hvis togene kører til tiden. "Hitachi-tog og train as a service-konceptet ville snildt kunne komme ind i Danmark, hvis der er politisk vilje til at smide alle æg i én kurv," lyder det fra selskabets danske landechef.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Læs hvordan train as a service fungerer
  • Indblik i hvordan it-selskabet Hitachi Vantara har arbejdet sammen med konglomerats togdivision
  • Indsigt i hvordan Hitachis Shinkansen-tog er belagt med software og censorer fra inderst til yderst
  • Se hvor meget togene allerede har sparet på reservedele
  • Tjek udsigterne for at train as a service kan komme til Danmark
1.237
6:15 min
Du kender selvfølgelig software as a service (SaaS), infrastructure as a service (IaaS) og ikke mindst platform as a service (PaaS), men har du nogensinde hørt om train as a service?

Forestil dig, at det samme selskab, som bygger togene, også kører togene, styrer signalsystemerne og sørger for vedligeholdelsen af togene - eller sagt på en anden måde: Det samme selskab administrerer alt, der kan påvirke togdriften - lige bortset fra vejret.

Til gengæld bliver leverandøren kun aflønnet ifølge kontrakten,