Apple har kurs mod at blive den internetdistribuerede musiks svar på Microsoft. Så klokkeklar lyder vurderingen fra analytiker Steve Milunovich fra analysefirmaet Merrill Lynch.
Udtalelsen kommer efter Apples aftale med mobilproducenten Motorola, der giver Motorola-brugerne adgang til Apples musiktjeneste Itunes direkte fra mobiltelefonen.
Aftalen bliver set som en ren overskudsforretning for Apple, som yderligere får styrket især afspilleren Ipods position ifølge analytikerne.
- Ipod er den førende MP3-afspiller, Itunes er den førende online musik-butik, og det ser ud til at Apple har forstået, at selskabet skal samarbejde med andre for at dominere hele markedet. Apple kan blive musikkens svar på Microsoft, siger Steve Milunovich til internetmagasinet The Street.
Med Motorola-aftalen kan Apple med andre ord bringe sig i position, hvor det er Itunes, der slår tonen an, og Apple som svinger taktstokken for markedet for onlinemusik. Meget lig den måde hvorpå Microsoft har sat sig på pc-software.
Det skete netop gennem en unik aftale med en hardwareleverandør, i Microsofts tilfælde IBM.
Apple-boss ser dollartegn
Apple-boss Steve Jobs pegede i forbindelse med offentliggørelsen af Motorola-aftalen på det enorme vækstpotentiale, som ligger i markedet for onlinesalg af musik.
Med et mobilmarked, som kan nå op på 1,5 milliarder abonnenter på verdensplan i år, er det ikke overraskende, at Steve Jobs får dollartegn i øjnene.
- Aftalen er en fænomenal mulighed for at give endnu flere musikelskere over hele verden Itunes lige ved hånden, lød Steve Jobs kommentar ifølge Macworld.
Både Ipod og Itunes har hjulpet Apple ud af den økonomiske stilstand, som opstod i tomrummet efter succesen med de første Imac-computere.