Jubii: Trafikmålinger for dårlige

Der skal nye målemetoder til, så der kan sælges flere annoncer på internettet, mener Jubii og MSN, der finder de nuværende tal misvisende. FDIM tager sagen alvorligt.

Tiden er løbet fra de trafikmålinger, der bruges på internettet, mener administrerende direktør for Jubii, Peter Lundsgaard.

– Internettet som medie er blevet så stort nu, at vi er nødt til at have nogle mere professionelle målemetoder, så vi kan sammenligne os med andre store medier. Ellers får de alle reklamekronerne, siger Peter Lundsgaard.

Skal man tro trafiktallene fra Gallup, var stort set hele Danmarks befolkning forbi jubii.dk i november måned.

Siden havde 5.206.637 unikke besøgende, og det tror Jubiis administrerende direktør ikke selv på.

- Det viser jo bare, at vi må finde en ny måde at måle tallene på. Der er kun 3,3 millioner internetbrugere i Danmark, siger Peter Lundsgaard.

Vil have panel-måling

Problemet skyldes, at antallet af unikke brugere tælles ved hjælp af cookies, som kan blive slettet eller afvist af den besøgende.

Derfor tælles mange besøgende flere gange i systemet, mens flere brugere af én computer omvendt ofte kun tæller som en.

Det optimale ville ifølge Peter Lundsgaard være, at trafikken på de danske websteder blev opgjort ligesom i Tyskland, hvor et panel på mange tusind tyskere gør nøje rede for deres brug af internettet.

Det er på cirka samme måde, at antallet af fjernsyns-seere gøres op herhjemme.

MSN enige

Danmarks mest besøgte website, Microsofts MSN, har konstant haft over fire millioner unikke besøgende om måneden det meste af 2005.

Portalchef for MSN, Kasper Tøstesen, er enig i kritikken af det nuværende system.

– Det er vigtigt at finde en bedre løsning, der måler trafikken mere realistisk. Vi skal have troværdige tal, for det er et stort problem, hvis annoncørerne ikke tror på besøgstallene, siger Kasper Tøstesen.

Han mener dog ikke, at de panelmålinger, som Jubii-direktøren foreslår, er vejen frem.

– Så skal de i hvert fald have en meget høj kvalitet, siger han.

Tager kritikken alvorligt

Hos FDIM tager man kritikken alvorligt.

- Vi er jo en medlemsdrevet forening, så vi lytter, hvis nogle af de største aktører synes, at målingerne er et problem. Det skal vi kigge på, siger Jon Lund, direktør i Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM).

Han peger dog på, at de store tal ikke afspejler danskere i kød og blod, men netop unikke brugere, ligesom der også kommer en del trafik fra udlandet.

Undersøgelser fra udlandet har desuden vist, at der på månedsplan er omkring 27 procent såkaldt overtælling på de unikke brugere, fortæller han.

- På ugeplan er tallet dog langt mindre - og der er ikke nogen der ved, om de 27 procent også gælder i Danmark. Der er ikke nogen der ved præcist, hvor stor overtællingen måtte være i Danmark, siger Jon Lund.

Kun to procent af reklamekronerne

Fordelen ved at bruge samme slags målinger som tv-stationerne vil være, at man lettere kan sammenligne direkte og dermed sælge annoncer i samlede pakker, mener Peter Lundsgaard.

– Internettet repræsenterer næsten 20 procent af folks medieforbrug, men får kun to procent af reklamekronerne. Det er jo helt galt. Det er fordi, vi ikke har været dygtige nok til at retfærdiggøre reklame på internettet, siger Peter Lundsgaard.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere