Google tager BMW til nåde efter søgefusk

Tyske BMW optræder igen på søgemaskinen Google, der ellers smed BMW på porten for få dage siden, fordi bilproducenten anvendte i tusindvis af skyggesider. De er nu fjernet.

Kun få dage efter Google smed BMW på porten for at have gået over stregen i forsøget på at sikre sig gode placeringer i Google-indexet, er den tyske bilproducent taget til nåde igen og den virtuelle dødsdom ophævet.

Det betyder, at bmw.de sammen med ligeledes udelukkede ricoh.de igen optræder i Googles søgeresultater med sine tysksprogede websites.

Skyggesider slettet

Benådningen kommer efter, at både BMW og Ricoh har dropppet de tusindvis af skyggesider, der har ført til udelukkelsen og en pageranking i den absolutte bund.

Det har betydet, at bmw.de slet ikke er dukket op på verdens mest populære søgemaskine, selv om man har søgt på BMW.

Begge selskaber havde oprettet en meget lang række sider fyldt med ord, som Google-søgere kunne tænkes at søge på.

Hvis søgeren dernæst klikker sig ind på en af de pågældende sider, bliver han omgående omdirigeret til hovedsiden på enten bmw.de eller ricoh.de.

Ikke tilladt

Metoden er af Google blevet erklæret klart ulovlig og uacceptabel i søgemaskinens index.

Det har hotelkæden SAS Radisson tidligere mærket, idet også hotelkædens hjemmeside har været sortlistet på grund af metoden.

Herhjemme anvender en række selskaber metoden, har Computerworld tidligere afsløret, De tæller blandt andre Boghandlerkæden Bog & Idé, Admiral Hotel i København og hi-fi-forhandleren Tape Connection.

Ifølge en blog skrevet af Google-medarbejderen Matt Cutts vil Google i den kommmende tid øge indsatsen mod såkaldt webspam på ikke-engelsksprogede websider.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S