Tre millioner Muhammed-mails på to uger

Tre millioner mails i indbakken under Muhammed-krisen fik Udenrigsministeriet til at tage filtreringssystemer i brug. Det skete for at dæmme op for denial of service og spam.

Da Muhammed-krisen var på sit højeste omkring ambassade-afbrændingerne, modtog Udenrigsministeriet op mod tre millioner mails i løbet af kun to uger.

Da mailboksen glødede allermest, havnede op imod 700 mails i indbakken i minuttet, fortæller Lars D. Nielsen som er it-chef i Udenrigsministeriet.

Den enorme strøm af information satte ministeriets it-system under stærkt pres. Alligevel holdt det til presset og fungerede i hele perioden.

Men det skete ikke af sig selv. For at håndtere mailstrømmen opsatte afdelingen nemlig filtre, som sorterede i de tre millioner e-mails.

Mange kom i karantæne og blev først derefter ekspederet videre i systemet.

Spam og DoS

- Der var mange forsøg på denial of service, hvor mailene kom fra samme afsender, eller hvor det var den samme tekst, som blev sendt igen og igen, siger Lars D. Nielsen.

For at bevare systemets stabilitet var det derfor vigtigt at dæmme op for informationsstrømmen og sortere i de mange mails.

- Hvis disse e-mails kommer helt ind i systemet, er det klart, at vores system ville blive utroligt langsomt, siger Lars D. Nielsen.

Kriterierne var at lokalisere, hvilke e-mail, der blev sendt fra samme sted eller på samme tidspunkt. Eksempelvis kunne afdelingen se, at rigtig mange e-mail var sendt som et led i en kampagne, og som ud fra kendetegn kunne identificeres.

Filtrerede mail

It-afdelingen brugte også søgeord til at sortere de mange mails.

- Men det nyttede jo ikke at sortere alle mails med ordet Muhammed fra, eftersom mange vigtige meddelelser fra eksempelvis ambassader eller danskere i udlandet måske også indeholdt dette ord, siger Lars D. Nielsen.

Derfor skete filtreringen i stedet ved at sortere på bestemte sammensætninger af ord.

Samtidig kom rigtig mange e-mail fra almindeligt brugte mailsystemer som Yahoo og Hotmail, hvilket yderligere problematiserede sorteringen. Alle mails fra disse systemer kunne ikke bare blokeres, eftersom der også kom seriøse henvendelser fra disse adresser.

- Nogen af dem måske fra danskere i udlandet, som skulle bruge borgerservice, siger Lars D. Nielsen.

Forberedelse er vigtigt

Herefter sendte it-afdelingen alle de sorterede e-mails, som kunne behandles, videre i systemet. De er nu alle journaliseret i Udenrigsministeriets Dokumentations-afdeling.

Selvom it-systemet altså holdt til mailpresset under krisen, har Udenrigsministeriets it-afdeling alligevel lært nogen ting.

For eksempel at det er vigtigt, at medarbejdere som arbejdere på sweepere og firewalls har hurtig direkte adgang til systemerne.

- Døgnvagt er fint nok, men hvis medarbejderen kan tilgå systemet udefra sparer det tid, siger Lars D. Nielsen.

Til andre it-ansvarlige har han følgende råd:

- Vær opmærksom på, at sådan noget her kan ske. Det er vigtigt at have tænkt forløbet igennem og have en plan for at undgå eksempelvis denial of service. Og så er det også vigtigt, at kunne reagere hurtigt, inden skaden bliver for stor.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere