Lycos skifter navn til Jubii i USA

Det tidligere dansk-ejede Jubii-brand skal bringe Lycos tilbage i søgemaskinernes elite. Selskabet har haft økonomisk nedtur de senere år, men manden bag Lycos fuld af fortrøstning.

Søgemaskinen Lycos Europe har svært ved at slå igennem i USA, selvom Lycos engang var en lysende stjerne på web 1.0 himlen.

Derfor relancerer Lycos sig som intet mindre end Jubii, der blev stiftet i 1995 i Danmark. Navnet forventes at blive introduceret senere i denne måned.

Det skriver The New York Times.

Jubii blev i 2000 købt af Lycos Europe. Lycos håber på et comeback i staterne med Jubiis navn og services, der består af e-mail, chat, foto- og fildeling, internettelefoni og meget mere.

Økonomisk trængt

Lycos Europe har også kraftigt brug for succes.

For i 28 kvartaler som aktieselskab har søgemaskinefirmaet måtte døje med underskud i 27 af dem.

Det eneste overskudskvartal kom efter salget af den svenske internetforretning, Spray. Dette salg gav omkring 145 millioner kroner i den slunkne kasse.

Fuld af fortrøstning

Men styrmanden for Lycos siden 1997, tyske Cristoph Monn, ryster ikke på hånden, når han skal forudsige Lycos' fremtid.

"Vi har mange indbringende år ude i fremtiden. Og selvom selskabet er en smule bagefter de helt store spillere på markedet, kom vi ovenpå igen, da dotcom-boblen brast," fortæller Cristoph Monn til New York Times.

Og med Jubii i USA ser han et endnu større vækstpotentiale for Lycos Europe, der har 700 ansatte.

"Services som Jubii har altid været til stede, men ingen gør det så godt som Jubii på en simpel applikation. Det er jo ligesom, at man sagtens kunne spille musik før iPod'en, men Apple gjorde det bare nemt at bruge," udtaler han til New York Times.

Cristoph Monn regner selv med, at Lycos Europe er oppe og kæmpe med giganterne Google og Yahoo allerede om tre år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere