Jakob Nielsen: Web 2.0 er ude på et skråplan

Web 2.0 handler i dag alt for meget om at tilkæmpe sig brugernes opmærksomhed, mener usability-eksperten Jakob Nielsen. Indehaverne burde i stedet koncentrere sig om at udforme gode websites, hvor de fundamentale funktioner er på plads.

Den danske usability-guru Jakob Nielsen langer ud efter mange firmaers hysteriske tilgang til web 2.0-universet.

Han mener, at firmaernes hjemmesider begynder at ligne de websites, der var fremme omkring dotcom-boblens bristen – flotte men nyttesløse.

Og det mener Jakob Nielsen er en meget uheldig udvikling, skriver BBC.

Han påpeger, at de mange web 2.0 hjemmesider ikke nødvendigvis er dårlige i sig selv, men at de præsenterer de dynamiske elementer som værende vigtigere end selve indholdet på siden.

"De skulle hellere få fat i de fundamentale funktioner og lave dem rigtige først. Sørgeligt nok, så er der mange hjemmesider, der ikke har de mest fundamentale ting i orden," siger Jakob Nielsen til BBC.

Derfor er det ifølge danskeren vigtigt med en god, overskuelig navigation, gode søgemuligheder, letlæselig tekst samt usabilitytest af sitet, inden selskabet uploader det til offentlighedens brug og bedømmelse.

Sjældent brugerne tilføjer indhold

Studier af brugernes brug af web 2.0 værktøjerne, hvor de kan være med til at udforme indholdet på sitet, viser, at de færreste rent faktisk benytter muligheden for at ændre på hjemmesiderne.

Kun en procent tilføjer jævnligt indhold på hjemmesider, hvorimod omkring 90 procent stort set aldrig leverer nyt indhold til nettet. Derimellem ligger en midtergruppe, hvor omkring ni procent tilføjer indhold af og til.

"Så per definition er der kun en lille gruppe, der har en tendens til at benytte sig af alle værktøjerne på en hjemmeside. De fleste mennesker vil bare gerne ind på sitet, finde det de skal bruge, og så ud igen," siger Jakob Nielsen.

Samtidigt stiller Jakob Nielsen og spørgsmålstegn ved, at man via unges brug af eksempelvis MySpace kan finde frem til fremtidige web-tendenser.

"Det er nok snarere, fordi brugerne er 20 år, at de agerer anderledes end de voksne," lyder det fra Jakob Nielsen.

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse