Yahoo smækker knap to milliarder kroner på bordet for office-applikations-viften Zimbra, som skal bruges til at udfordre ikke mindst Google og Microsoft.
Selskabet lægger ikke skjul på, at købet skal bruges til en offensiv mod konkurrenterne, der regnes for at være langt foran Yahoo i kampen om førstepladsen som verdens førende net-selskab.
Zimbra er et open source-system og er bygget på MySQL, og det er tidligere er blevet brugt i en række større sammenhænge - blandt andet hos det amerikanske tv-selskab Comcast.
Yahoo håber at kunne tiltrække et betydeligt antal nye brugere med systemet, som da også kaster selskabet frontal tilbage i kampen.
Hovedkonkurrenten er Microsofts Office Live-pakke, som er blevet udfordret af Googles online office-produktpakke, Google Docs & Spreadsheets, som bliver udbygget løbende - senest med en PowerPoint-udfordrer.
Kan også anvendes offline
Ifølge Zimbra bidrager et fællesskab på omkring 10.000 mennesker til udvikling af systemet.
Ifølge nyhedstjenesten Infoworld har Zimbra den fordel i forhold til Google Apps og Microsofts Office Live-produktvifte, at systemet også kan anvendes offline.
Zimbras office-produktvifte indeholder blandt andet e-mail, kalender og en funktion, der gør det muligt at koble informationer i mail direkte til diverse net-tjenester.
For eksempel kan en sætning som "i overmorgen klokken 10:00" i en mail linke direkte til samtlige kalenderaftaler på det pågældende tidspunkt, ligesom en adresse automatisk kan linke direkte til Yahoos kort-tjeneste, Yahoo Maps.
Zimbra skal nu indarbejdes i Yahoos webbaserede mail-klient. Samtidig vil Yahoo bruge opkøbet som brohoved ud til de 200 firmaer, universiteter og organisationer, der i dag anvender Zimbras funktioner.