Edison 2008: Her er Danmarks bedste digitale idé

Edison-dommerpanelet vælger Engodsag.dk til Edison 2008, fordi virksomheden har bevist, at den kan tjene penge og har udsigt til at kunne tjene mange flere.

Artikel top billede

Engodsag.dk's browser plug-in, der skal redde verden, er vinderen af Edison 2008, mener et enigt dommerpanel. Jonathan Løw (tv.) og Mads Ellegaard er begge stiftere af en Engodsag.dk. Foto: Søren Holm/Chili

Edison 2008: Ét er potentiale, noget andet hårde fakta, og en god idé er først rigtig god, når den har bevist, at den er det. I forretningssammenhæng skal ideen være forbundet med god økonomi.

Og det er den idé, som Edison-vinderens virksomhed hviler på.

Edison-dommerpanelet har vejet finalisterne og fundet Engodsag.dk tungere, end de øvrige.

Edison-dommer Jeppe Harrit, som til daglig er administrerende direktør i 2C change, kalder Engodsag.dk for spændende og nyskabende.

Virksomhedens browser plug-in sender e-handlende kunder til bestemte butikker, der til gengæld donerer en del af salgsprisen til velgørenhed. Dermed indsamles penge, der ellers ikke ville blive indsamlet.

”Der er topkarakter på originalitet, og virksomheden har bevist, at der er kvalitet i det, den laver. Man har evnet at eksekvere, og jeg føler mig overbevist om, at det fortsætter de kommende år,” siger Jeppe Harrit i sin begrundelse.

Skeptisk overfor autodonation

Han vurderer, at potentialet for at udvikle virksomheden, er stort, alene af den grund, at mange mennesker over hele verden kan have gavn af donationer.

Det er Edion-dommer Susanne Kaufmann, direktør i Dansk Iværksætterforening, enig i.

”Det er flot at skabe en virksomhed, der kan løbe rundt, på baggrund af velgørenhed. Det er ikke tit, at vi ser en virksomhed med velgørenhedsperspektiv, der kan det,” siger hun.

Henrik Albertsen, administrerende direktør i Nordic Venture Partners og tredje medlem af Edison-dommerpanelet, er skeptisk overfor konceptet.

Men ikke overfor Engodsag.dk's dokumenterede bedrifter, der taler om en stigende omsætning år for år, og næsten 150.000 danske brugere.

”Personligt bryder jeg mig ikke om konceptet autodonation. Men ifølge tallene kan mange godt lide det. Det er en imponerende vækst, de har, så meget tyder på, at mange er uenige med mig,” siger han.

Han roser virksomheden for sin originalitet og implementeringen af sin ide.

”Ud fra tallene har de gjort det glimrende. Deres marked er internet consumer-markedet, som er virkelig stort. Hvis konceptet virkelig vinder gehør, vil der være en væsentlig omsætning i vente,” siger Henrik Albertsen.

Edison deler læsere og dommere

Edison-dommere og Computerworld-læsere er ikke helt enige om, hvem det har den bedste digitale idé.

Stod det til Computerworlds læsere, skulle Edison 2008 havde heddet enten Postallo eller eKvittering og ikke Engodsag.dk, som er Edison-dommernes valg.

I sidste ende blev det eKvittering, der løb med læsernes gunst, men køkkencomputeren Postallo var så tæt på, at vi måtte tage to decimaler i brug for at finde vinderen.

EKvittering har designet en løsning, der sender de dårligt printede kasseboner på pension og sikrer forbrugeren adgang til alle sine kvitteringer i en digital udgave.

Dermed har læserne belønnet de to løsninger i Edison-finalefeltet, som er allermest forbrugerorienterede. Dommerne har i stedet belønnet den deltager, der har det umiddelbart største vækstpotentiale og allerede har bevist, at virksomheden kan tjene penge.

Både dommerne og læserne kunne give en karakter mellem et og fem. Herunder ses den gennemsnitlige karakter fra henholdsvis dommere og læsere.

Du kan læse alt om Edison-konkurrencen og se videoer med både kandidaterne og dommerne på cw.dk/edison

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Leder af Lokal IT-Servicecenter i Birkerød

    Københavnsområdet

    Region Midtjylland

    It-specialist til bruger- og rollestyring

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly