It-chef klager til Dansk Standard over OOXML

Dansk Standard har stemt ja til en ukendt standard og ignoreret de største repræsentanter i sit eget udvalg, mener it-chef fra Århus Kommune. Derfor har han klaget til Dansk Standard.

Artikel top billede

Dansk Standard har modtaget den første officielle klage over OOXML-processen.

Klagen kommer fra Jens Kjellerup, it-chef ved magistraten for Børn og Unge i Århus kommune, der sad med i tekniske udvalg, som Dansk Standard nedsatte i forbindelse med vurderingen Microsoft-formatet OOXML skulle godkendes som en ISO-standard.

Hovedanken er, at Dansk Standard har stemt ja til en standard, som ingen kender det reelle indhold af, fordi den endelig version endnu ikke er publiceret.

"Det er jo mærkeligt, at man stemmer ja til en standard, som stadig kunne være fyldt med fejl og mangler. Der kan i princippet stå, at månen er en grøn ost i standarden, og det har man stemt ja til," forklarer Jens Kjellerup til Computerworld.

Han har i indsigelsen også udtrykt undren over, at Dansk Standard med et enigt udvalg i ryggen stemmer "nej med kommentarer" ved den første afstemning i september for derefter at ændre sin stemme til et ja i marts - selvom udvalget denne gang var rygende uenigt.

"De eneste udvalgsmedlemmer, der har anbefalet et ja, er de kommercielle parter. Både repræsentanter fra forskningsverdenen og brugergrupperne anbefalede et nej," lyder det fra Jens Kjellerup.

Derfor mener Jens Kjellerup, at de største interessentgrupper fra forskningsverdenen og brugerrepræsentanterne er blevet direkte ignoreret i udvalgsarbejdet.

Lægger op til stemme-ændring

Dansk Standard har endnu ikke svaret it-chefen fra Århus Kommune.

"Århus Kommune lægger op til, at vi skal ændre vores ja-stemme, men det kan vi ikke," lyder det fra vicedirektør i Dansk Standard Jesper Jerlang.

Han forklarer dog, at konsekvensen for klager kan være, at den endelige godkendelsesproces bliver trukket i langdrag.

"Men Dansk Standard skal dog sørge for, at tingene bliver implementeret ordentligt. Det kan dog først lade sig gøre, når vi har muligheden for at se standarden," lyder det fra Jesper Jerlang, der som hovedopgave har at sørge for, de 168 danske forbehold til standarden er kommet med.

Alle kan klage

Alle kan i princippet klage til Dansk Standard over organisationens afgørelse i OOXML-spørgsmålet. Derefter er det op til ledelsen hos Dansk Standard at tage stilling til de indkomne klager.

"En klage skal dog gå på, at de lovede ændringer ikke er implementeret ordentligt i standarden," forklarer Jesper Jerlang.

"Men ofte er det dog medlemmer fra udvalget, der har den største indsigt i de konkrete diskussioner og derfor mere at have deres klage i frem for dem, der ikke har deltaget i udvalgsarbejdet," fortæller han videre.

I sidste ende er det reelt kun Dansk Standard og andre nationale standardiseringsorganisationer, der kan klage over og øve indflydelse på ISO's tekniske bestyrelse.

Læs meget mere om OOXML-processen hos Dansk Standard i fredagens trykte udgave af Computerworld

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S