Leder: Truslen fra datacentre er et samfundsproblem

Computerworld mener: Det er et samfundsproblem, hvis ikke selskaberne har ordentligt styr på deres datacentre. Her har du nogle forslag til, hvordan vi kan forbedre sikkerheden.

Artikel top billede

Computerworld mener: I en ikke al for fjern fortid var bankernes boksanlæg i alle størrelser og afskygninger de mest værdifulde lagre i samfundet.

Den rolle er allerede delvist overtaget af datacentre, og i en ikke al for fjern fremtid vil samfundslivet i en rig velfærdsstat være helt afhængig af de data, som opbevares og afvikles fra datacentrene.

Det er fascinerende at opholde sig i et stort datacenter, hvor serverne snurrer i deres rack-skabe.

Men det er også skræmmende, hvis man et øjeblik forfalder til overvejelserne af: Hvad nu hvis datacentret fejler?

Tager man alle anstrengelserne, som er udfoldet for at bygge datacentrene, i betragtning, kan man roligt slå sig til tåls med, at det har nogen sikkert tænkt over.

Men har de tænkt over det hele og til gavn for hvem – ejerne af datacentrene, kunderne, brugerne, samfundet?

Mængden af data er en trussel i sig selv.

For den eksplosive udvikling i dataproduktion samt formelle og uformelle krav om at opbevare data for at kunne dokumentere alt muligt, skygger i sig selv for truslerne fra datacentrene.

Fejl og nedbrud er den mest oplagte trussel – eller rettere sagt håndteringen af fejl og nedbrud.

For som Werner Vogels, der er teknisk chef hos Amazon sagde til Computerworld CTO i 2006: “så fejler Amazon.com hele tiden. Det kan være fejl i alt fra memory-chips over en server til et helt datacenter. Det er ikke interessant, hvor mange gange der er nedbrud. Det er interessant, hvor lang tid et nedbrud varer.”

Komponenter bliver slidt og skal skiftes ud. Men det er afgørende med stærke processer, når man som kunde skal sikre sig mod truslerne fra datacentrene i forbindelse med outsourcing.

Bøder ved brudte løfter er kontrakteksperternes anbefaling.

Så længe det alene handler om at håndtere forholdet mellem datacentrenes ejere og kunderne, er det også fint.

Stil dog krav

Men efterhånden som en stadig større del af de data, som driver dagligdagen i Danmark, er omfattet, bliver truslerne fra datacentrene et samfundsproblem.

For ud over fejl og nedbrud, der kan give ærgrelser og større eller mindre økonomiske tab, er der en række udfordringer fra energiforbrug over persondatasikkerhed til terrortrusler, der gør det oplagt for samfundet at stille krav til datacentre på samme måde, som vi stiller krav til andre dele af samfundets infrastruktur.

For andet år i træk er Danmark nummer et på tænketanken World Economic Forums Network Readiness Index og dermed det land i verden, der er bedst positioneret til at udnytte informationsteknologiens muligheder.

Men adel forpligter, og Danmark bør gå foran i arbejdet med at identificere truslerne mod denne udvikling og komme med forslag til at afhjælpe dem.

Certificering af datacentre er en mulig ingrediens i arbejdet med at stille krav til datacentre.

Dog skal det være en certificering, der rækker ud over de fysiske rammer, der er det eneste, som for eksempel Uptime Institute certificerer.

It-arkitektur, energiforbrug og andre relevante emner bør omfattes af sådan en ordning.

It-branchen er naturligvis en aktør i det arbejde.

Men frivillig certificering bliver kun en succes, hvis efterspørgslen er der, så landets øvrige erhvervs- og brancheorganisationer bør gå aktivt ind i sagen, sammen med politikerne.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS