Borger.dk har ikke indfriet målsætningen på 70.000 besøgende, men har i løbet af 2007 blot præstereret 58.300 besøgende per gennemsnit om ugen. Det fremgår af IT- og Telestyrelsens årsrapport .
Tvivlsomme ambitioner
Henrik Rosenborg Seiding, der er underdirektør i Rambøll Management og ekspert i digital forvaltning, er ikke imponeret over hverken resultatet eller målsætningen.
"Jeg mener, at der er god grund til at spørge IT- og Telestyrelsen, om det er en ambitiøs målsætning," siger Henrik Rosenborg Seiding.
Han mener, at IT og Telestyrelsen bør fokusere mindre på besøgstallene, og mere på de tjenster, som bliver tilbudt.
"Jeg ved, at der bliver arbejdet på at udbygge antallet af services, og det er nødvendigt. Der er et naturligt loft for antallet af besøgende, som siden ser ud nu. Hvis besøgstallet skal rykke sig, skal der flere meningsfyldte services til," siger Henrik Rosenborg Seiding.
Han nævner elektronisk opskrivning til dagsinstitutionsplader som et eksempel på en meningsfyldt service.
Skal gøre livet lettere
Henrik Rosenborg Seiding mener, at målsætningen for borger.dk bør være at skabe services, der gør livet markant lettere for borgerne, og som skaber dokumenterede effektiviserings gevinster for det offentlige.
IT- og Telestyrelsen forklarer i sin årsberetning det lave antal besøgende med, at der ikke har været ressourcer til en kampagne direkte henvendt til borgerne, men skriver, at der i 2008 vil blive sat ind med en ny informationskampagne.
Det har ikke umiddelbart været muligt at få en kommentar fra styrelsen.