Virksomheder jubler over pris på Symphony-support

IBM har offentliggjort priser på support af Symphony. De ret lave priser er et klart tegn på, at virksomheden vil i kødet på Microsoft Offices greb om virksomhedskunder.

Artikel top billede

Computerworld News Service: IBM meddelte sidste uge, at man vil tilbyde ubegrænset support til op til 20.000 brugere af Symphony for et fast gebyr på 120.000 kroner om året.

Forbrugere og virksomheder kan stadig gratis køre Symphony, der er en væsentligt modificeret version af open source-softwaren OpenOffice.org, som IBM kom med sidste efterår.

Kunder, der køber IBM Elite Support, får adgang til support døgnet rundt med garanteret svar inden for to timer, men kun via telefon, instant message eller e-mail.

IBM Elite Support koster kun seks kroner per bruger om året, hvis en kunde har præcis 20.000 brugere.

Men virksomheder kan kun købe løsningen for 120.000 kroner, hvilket betyder, at prisen for 20.001 Symphony-brugere er 240.000 og ikke 120.006 kroner.

”For de virksomhedskunder, som IBM fokuserer på, er det meget billigt,” udtaler Melissa Webster, analytiker hos IDC.

”Selv 120 kroner per bruger årligt er ret billigt for en virksomhed med 1.000 medarbejdere.”

Derudover er Symphony-support gratis for de mere end 100 millioner eksisterende brugere af søster-produktet Lotus Notes e-mail client-software til virksomheder.

Hvordan kan det så sammenlignes med Microsoft Office?

Ifølge Paul DeGroot, analytiker hos Directions on Microsoft, ligger prisen på licens til Office 2007 via en enterprise agreement med Microsoft på cirka 750 kroner per år eller 14,9 millioner kroner for 20.000 brugere (men der gives rabat til kunder, der køber andet desktop-relateret software fra Microsoft).

Sådan en enterprise agreement inkluderer et abonnement på Microsofts vedligeholdelses- og support-ordning, Software Assurance.

Ifølge Paul DeGroot ”får virksomheder nogle support-opgaver med SA, men det er ikke mange – måske én support-opgave for hver 960.000 kroner i udgifter til SA.

Stadig brug for egne help desk

Microsoft er ikke nær så liberal, når det kommer til SA-support på desktop-software, som når det gælder servere (selv om kunderne betaler mere for SA på desktop-software).

Resultatet er, at mange virksomheder stadig vil have brug for deres egne helpdesks til at hjælpe kunder med desktop-problemer, herunder problemer med Office, som medfører en ekstra omkostning, fortæller Paul DeGroot.

IBM’s support af Symphony kan også sammenlignes med prisen på Sun Microsystems support på OpenOffice og dens søster-produkt, StarOffice.

For 20.000 brugere tager Sun 43 kroner per bruger om året for standard-support af OpenOffice.org og 53 kroner per bruger om året for premium support, fortæller en talskvinde, der ikke ville ud med, hvor meget den pris per bruger varierer for forskellige antal brugere.

Selv med 20.000 brugere er Suns pris mellem syv og ni gange højere end IBM’s pris.

Men ”når man tænker på, at Sun udviklede OpenOffice.org og stadig er stor bidragyder til OpenOffice.org, får kunder der løber support af Sun en række fordele – for eksempel får de direkte adgang til udviklerne af OpenOffice.org, hvilket betyder hurtigere svartider og bedre mulighed for at få ønsker til funktioner i OpenOffice ind i pakken, fortæller talskvinden.

Hun udtaler, at Sun har ”flere” virksomheder, der abonnerer på sin OpenOffice.org support, men ønsker ikke at uddybe udtalelesen.

IBM hævder, at omkring en million mennesker allerede beta-testede Symphony før sidste uges lancering.

Oversat af Mille Bindslev

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S