TDC vil feje Nokias gratis musiktilbud af banen

TDC har kun et skuldertræk til overs for Nokias planer om at lade fri musik-download følge med købet af en Nokia-telefon. "Vores tilbud er meget bedre," lyder det fra TDC.

Artikel top billede

TDC har kun et skuldertræk til overs for Nokias kommende indtog på det danske marked for net-musik, hvor Nokia er på vej med først Nokia Music Store og dernæst gratis-konceptet Comes with Music, hvor man får fri download af musik i et år med i købet af bestemte Nokia-telefoner.

”Der er ingen tvivl om, at Nokia er en kæmpespiller at få ind. Men Play er langt stærkere, når man kigger på konceptet,” siger Søren Tvilsted, der står i spidsen for TDC Musik.

Danske Play er bygget på samme koncept som Nokias Comes with Music. I den danske net-butik betaler man nemlig på samme måde et fast beløb, hvorefter man kan downloade nærmest uhæmmet.

Mangler musik-aftaler

Søren Tvilsted mener, at Nokia-konceptet for tiden er hæmmet af, at finnerne ikke har indgået aftale med alle de store musik-leverandører i verden.

”Og Nokia mangler også de små lokale pladeselskaber. Men dem har vi,” siger Søren Tvilsted, der dog erkender, at det står de små danske pladeselskaber frit for at indgå aftaler med andre butikker end TDC.

Nokias musikchef, Tommi Mustonen, anerkender blankt til Computerworld, at det er helt afgørende at få landet aftaler med lokale pladeselskaber, hvis selskabet skal gøre sig håb om at blive en seriøs spiller på det danske marked.

Søren Tvilsted fra TDC peger desuden på, at Nokia efter hans mening har et meget smalt kundekoncept, fordi Comes with Music indledningsvist vil blive indarbejdet i de dyrere telefonmodeller.

”Det er et meget smalt kunde-segment, som ikke downloader virkeligt meget, som det er tilfældet med de unge,” mener han.

”Så i bund og grund frygter vi ikke Nokia, for vi mener, at vi har et langt stærkere koncept,” siger han.

Han er imidlertid enig med Nokias Tommi Mustonen i, at det gratis ’flat rate’-musikdownload er vejen frem, når det handler om fremtidens musikmarked.

”Før skulle man overveje, om man ville betale for et nummer. I dag er det nok bare at tænke på et nummer, før man går ind og downloader det,” siger Søren Tvilsted.

Han peger på, at der i april blev downloadet 1,9 millioner album fra TDC Play. I solskinsramte maj blev det hentet 1,7 millioner album.

”Til sammenligning bliver der solgt omkring 800.000 cd’er om måneden. Og Play er først lige blevet lanceret. Det bliver rigtigt stort,” siger han.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S