Danske virksomheder ignorerer toplevel-domæner

"Det har ingen interesse."Omtrent sådan lyder vurderingen af muligheden for at investere i de nye toplevel-domæner fra Danfoss, Arla og Carlsberg.

Artikel top billede

Toplevel-domænerne .arla, .danfoss og .carlsberg bliver næppe aktive lige med det samme.

De tre store danske virksomheder viser ikke særlig interesse for at oprette deres egne toplevel-domæner.

Det på trods af, at organisationen ICANN, der håndterer de internationale domæner, i torsdags
indledte en proces
, der med stor sandsynlighed ender med, at virksomheder og privatpersoner får lov til at købe deres egne toplevel-domæner.

Arla.arla

Mejeriproducenten Arla Foods ser ikke nogen grund til at investere i et toplevel-domæne.

Arla Foods pressechef, Theis Brøgger, fortæller, at virksomheden frygter, at nye adresser vil forvirre internetbrugerne.

"Det er vigtigt for os, at kunderne har ét sted, hvor de kan finde Arla, og det er arla.dk. Internetbrugerne kan ganske vist vænne sig til meget, men der er ingen grund til at forvirre dem unødigt," siger Theis Brøgger.

"Vil det da være mere logisk for brugerne, hvis vores adresse var arla.arla?" spørger Theis Brøgger i et skeptisk tonefald.

Heller ikke Danfoss agter at skifte danfoss.com ud med et toplevel-domæne.

"Toplevel-domæner passer ikke ind i vores internet strategi, der bygger på en dot-com platform," siger Ole Daugbjerg, kommunikationsdirektør hos Danfoss.

Prisen afskrækker ikke Danfoss

Det forventes, at toplevel-domæner vil koste mere end 250.000 kroner i oprettelse, men det er ikke den høje pris, der afskrækker. Derimod frygter Danfoss ligesom Arla Foods, at et toplevel-domæne blot vil forvirre brugerne.

"250.000 kroner er ikke mange penge for en koncern som Danfoss. Jeg er skeptisk, fordi vores kunder ved, at de finder os på danfoss.com, og det ønsker vi ikke, at der opstår tvivl om," siger Ole Daugbjerg.

Han afviser ikke, at Danfoss på et senere tidspunkt investerer i et topleveldomæne, hvis den nye type domæner bliver en succes.

"Vi bliver ikke 'first movers', men hvis det bliver en succes, hopper vi naturligvis også med på vognen," siger Ole Daugbjerg.

Sjov gimmick

Finn Wulff er udviklingschef i Carlsberg og står for virksomhedens digitale markedsføring. Han ser heller ikke de store perspektiver i toplevel-domæner.

"Vores kunder ved godt, hvordan de finder Carlsberg på nettet, derfor har vi slet ikke noget behov for toplevel-domæner," siger Finn Wullf.

Han fortæller dog, at han godt kan forestille sig, at toplevel-domæner kan give nogle kreative muligheder, der kan fungere som en effektiv gimmick i enkeltstående reklamefremstød.

"Men 250.000 kroner er en høj pris for et sjovt domænenavn," siger Finn Wullf.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Driftskoordinator til Cyberdivisionens Operationscenter i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Har du SAP-kendskab, og mod til at arbejde i Forsvarets Cyberdivision i Hvidovre?

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job