Microsofts IE8 er reklamebranchens værste mareridt

Microsofts kommende browser IE8 bliver et hårdt slag for medie- og reklamebranchen. Browserens InPrivate-funktion vil skabe kaos og skade danske analytikere og web-butikker, spår flere eksperter.

Artikel top billede

Medie- og reklameselskaberne ryster i bukserne over browser-udviklingen, hvor der efterhånden bliver mindre og mindre plads til de reklamer, som giver begge brancher brød på bordet.

Først røg pop-up reklamerne, siden indførte Mozilla muligheden for at blokere online-reklamer i Firefox-browseren, og nu kommer den mest udbredte browser, Internet Explorer, snart med en funktion, der gør livet endnu mere surt for reklame-tilhængerne.

Internet Explorer 8's InPrivate Browsing-funktion giver nemlig surferne en mulighed for at fravælge lagring af cookies, kodeord, ord indtastede i adresse- eller søgefelterne, midlertidige internetfiler og indtastede data fra formularer fra den pågældende session.

Det betyder, at Microsoft har givet brugerne muligheden for at fravælge personrettede reklamer i reklamenetværk på en hel række sites, der bliver baseret på blandt andet cookies og brugeradfærd.

"Browser-funktionen har potentialet til at underminere økonomien på internettet," siger Mike Zaneis, vicepræsident hos det amerikanske Interactive Advertising Bureau til Washington Post.

Microsofts kommende browser ryger ud til download i anden beta-version i næste måned.

Kaos i vente

Den drastiske udmelding fra amerikaneren skyldes, at manglende cookies og søgehistorik ikke vil give online-butikkerne nogen informationer om kunderne, som ellers er blevet forført med nye produkter baseret på tidligere søgninger og indkøb.

Digital rådgiver Martin Stahl hos det danske reklamebureau Director, der har specialiseret sig inden for direct e-marketing, maner dog til besindighed.

Også selvom i alt 86 procent af danske søgninger foregår på Internet Explorer version 6 og 7. Knapt 12 procent af de danske søgninger foregår på Firefox-browserne, hvor samme privacy-funktion samt reklame-blokeringsværktøjer for længst er tilføjet. Tilmed har Apple for længst tilføjet private browsing-muligheder i Safari-browseren.

"Der vil komme nye, anderledes og bedre måder at lære om online-brugernes adfærd på i fremtiden," siger Martin Stahl om de fagre, nye browser-tiltag.

Men han er ikke bleg for at indrømme, at Microsofts browser-funktion kan skabe kaos i de første mange måneder hos analysebureauerne, der måler besøgsantal ud fra cookies.

Kæmpeproblem for analyser

"Der er kaos i vente for online-medierne, fordi sletningen af brugerdata vil give helt skæve tal for, hvor mange unikke brugere og gengangere et medie reelt har haft inde og kigge på reklamer," lyder det fra Martin Stahl.

Han forklarer skævvridningen med, at måleinstituttet Gemius blandt andet benytter cookies til at fastslå besøgstallene på de danske hjemmesider.

"Hvis det lige pludselig ligger lige til højrebenet at slette cookies, så vil halvdelen eller størstedelen af brugerne måske gøre det frem for det lave antal personer, der sletter søgehistorikken på nuværende tidspunkt," siger Martin Stahl.

I samme båd

Udover cookies benytter Gemius også pop up paneler, rundringninger og applikationer til download for at fastslå besøgstallene på danske hjemmesider. Derfor regner Martin Stahl med, at instituttet vil intensivere især disse tre målemetoder.

Direktør for Gemius, Torsten Bruun mener samtidigt, at privacy-funktionen i Internet Explorer 8 vil skabe et "kæmpe-problem," når browseren rammer de danske computere.

"Men alle webanalysebureauerne er jo i samme båd. Og lur mig, om der ikke kommer et internationalt tiltag, der kan gå uden om denne problemstilling," siger han til Computerworld.

Gemius' målinger bliver dog ifølge direktøren ikke mere upræcise af de mange manglende cookies.

"Vi måler på tre andre områder og skal måske neddrosle cookies-målingerne, men det vil vi evaluere på, når browseren kommer," siger Torsten Bruun.

Derudover umuliggør privacy-funktionen i Internet Explorer 8 også personrettede reklamevisninger, som flere reklamebureauer ellers tager sig godt betalt for og som i mange tilfælde giver et merkøb i webbutikkerne.

Web-butikker bliver ramt

Torsten Bruun mener derfor, at InPrivate Browsing vil gå udover de danske e-firmaer.

"Rigtig mange danske virksomheder skræddersyr i stigende grad indholdet på hjemmesiden efter brugernes adfærd, hvilket ikke bliver muligt. Indtil videre har det ellers været dem, der arbejdede med det personrettede indhold på hjemmesiden, der fik succes," påpeger Torsten Bruun.

Microsoft: Giv brugerne kontrollen
Hos Microsoft har det hele tiden været meningen med Explorer 8, at net-brugerne skulle have muligheden for at beskytte sig selv bedre.

"Brugerne skal have en øget kontrol med deres egen adfærd på nettet, og de skal selv bestemme, om de vil forstyrres af det ene eller det andet," siger Microsofts danske teknologidirektør Jasper Hedegaard Bojsen om baggrunden for den nye browser-funktion.

"Når folk besøger en hjemmeside, foregår der en masse ting bag kulisserne, og det kan man bare vælge at slå fra nu. Det vil give mindre præcise reklamer, som svarer til et "Reklamer - nej tak" skilt på hoveddøren," lyder det fra Jasper Hedegaard Bojsen.

Fri pornoadgang om natten

Claus Sølvsteen, partner i web-rådgivningsfirmaet Peytz & Co, mener, at den øgede privacy ikke nødvendigvis gør livet nemmere for de danske internet-brugere, hvis de vælger at slå InPrivate Browsing til.

"De adfærdsbestemte reklamer er oftest bedst for brugerne, for alternativet er jo at kigge på intetsigende reklamer," lyder forklaringen.

Han understreger, at InPrivate Browsing-funktionen ikke vil bremse reklame-stormen på nettet, men brugen af den kan gøre online-livet surere.

"Hvis man benytter funktionen skal man til at skrive og huske en masse passwords og hjemmeside-adresser. Jeg kan kun se fordelen i, at farmand kan liste ned og se porno om natten, uden lillemor kan se det i browseren dagen efter," afslutter Claus Sølvsteen.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S