Danskere bliver flået af telebranchens roamingpriser

Selv om EU har sat prisloft på mobilopkald, så har teleselskaberne ingen tekniske argumenter for deres fortsatte ågerpriser, mener tele-eksperter. Telebranchen fastholder, at priserne er fair.

Hallo! Hvad er meningen med teleselskabernes høje roamingpriser?

Det spørger flere danske tele-eksperter stadig sig selv om, efter de omstridte roam­ingpriser i flere år har været under kraftig beskydning fra forbrugerorganisationer, politikere og menigmand med mobiltelefon.

Årsagen til eksperternes undren er, at de ikke finder nogen tekniske argumenter for, at opkald i de udenlandske net stadig bliver prissat alt for højt.

EU har ellers fra 30. juni 2007 dikteret et maksimumloft på 49 cents (3,65 kroner) for opkald mellem EU-staterne. Selv om prisen blev sat yderligere ned til 46 cents (3,43 kroner) i august 2008, så raser eksperterne alligevel over, hvor meget det koster at ringe hjem til Danmark fra Europa.

"De europæiske teleselskaber nærmer sig bluff og bedrageri, når de prissætter mobil-samtaler på udlands-opkald," mener teleanalytiker Torben Rune fra Netplan.

Han pointerer, at forbrugerne med rette kan spærre øjnene op og være fornærmede, når de får de store regninger fra teleselskaberne efter ferie og forretningsrejser.

"Den pris, som slutbrugerne betaler på mobilsamtaler i udlandet, er mange, mange gange større end de reelle udgifter på opkaldene. Og ikke alene bliver forbrugerne flået, men de bliver flået med bind for øjnene," lyder det fra Torben Rune med henvisning til, at priserne er fuldstændig uigennemskuelige for hr. og fru Danmark.

Tjener 30 milliarder
Professor Knud Erik Skouby fra Aalborg Universitets Center for Teleinfrastruktur i Ballerup skønner, at de europæiske teleselskaber årligt skovler minimum 30 milliarder kroner ind på, hvad han kalder over charge af udlandsopkald i EU.

Det beløb er udregnet på baggrund af, hvor mange udgå­ende samtaler danske operatører har samt deres andel af det europæiske telemarked.

Beløbet er udregnet med en vis usikkerhed og er givetvis noget større, da regnskabet ikke tager højde for, at der er flere udenlandske turister - og dermed flere udlandsopkald - i Sydeuropa end i Nordeuropa, samt at opgørelsen ikke inkluderer mobilopkald fra europæere i udlandet til lokale tele­foner.

Knud Erik Skouby peger på, at roamingpriserne i flere tilfælde når to kroner per opkald.

"Roamingsprisen er et psykologisk trick fra teleselskabernes side, der bunder i den traditionelle tele-opsætning med centraler og omstillinger til udlandet, hvor det rent faktisk kostede mere at ringe til og fra udlandet," siger Knud Erik ­Skouby.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Konsulentydelser, soft- og hardware inden for virtualisering, deployment, systems management, server/storage, køling, sikkerhed, backup, remote backup

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.