Leder: Pil ved Googles krone på værket

Computerworld mener: Google har for alvor gjort en forskel på 10 år. Men kæmpen skal udfordres af brugerne og branchen. Vi skal allesammen pille ved kongens krone.

Artikel top billede

Computerworld mener: Helt i sædvanlig beta-stil "lækkede" Google nyheden fra sin blog i mandags:

Selskabet har udviklet en browser med navnet Chrome.

I en pædagogisk tegneserie blev funktionerne og visionerne forklaret.

Og i løbet af tirsdag aften blev det så muligt at downloade Chrome i første omgang til Windows XP og Vista.

Med fokus på effektivisering af afvikling, øget sikkerhed og intelligente processer skal Chrome levere fundamentet for næste generations it-anvendelse, hvor databehandlingen fuldstændig er flyttet ud på nettet, og browseren er værktøjet eller nettets styresystem, om man vil.

Dermed sætter Google foreløbig kronen på værket få dage før sin 10 års fødselsdag.

Visionen for Chrome er en internet-værktøjskasse baseret på Webkits Engine, der er open source ligesom Chrome skal være.

Perspektiverne beskrev Peter Müller ganske rammende i en debatkommentar på Computerworld.dk i tirsdags:

"Selv hvis deres browser flopper totalt og ikke opnår en promilles markedsandel på fem år, så vil de stadig have rykket i de øvrige browserudviklere."

Uden et effektivt og velfungerende internet ville Google have stærkt begrænsede vækstmuligheder.

Professor Jan Dams­gaard fra Centeret for anvendt it ved
Copenhagen Business School forklarer det i dagens Computerworld således:

"For Google handler det om, at selskabet har udviklet en overlegen søgemaskine og tjent mange penge på en masse annoncører, der til gengæld ikke lægger særligt mange penge hver især. Mange bække små gør som bekendt en stor å."

Det er jo rettidig omhu - på den fede måde

Derfor er visionen om at effektivisere processerne i browseren først og fremmest udtryk for rettidig omhu - på den fede måde.

Helt naturligt stjæler Lawrence Page og Sergey Brin som regel rampelyset, når den nu 10 år gamle historie om Google fortælles.

De to studiekammeraters matematiske tilgang til kortlægningen af world wide web blev startskuddet til den mest spændende historie i it-branchen efter internettet.

Men en ganske afgørende beslutning traf de to stiftere i 2001, da Google allerede var en populær søgemaskine.

Det lykkedes dem at gafle en af it-branchens veteraner, Eric Schmidt, fra Novell til jobbet som administrerende direktør og bestyrelsesformand.

Dermed sikrede de, at Google blev holdt fast på det kommercielle annoncespor, der har sikret finansiering af udviklingsarbejdet med søgemaskinen og en lang række tjenester med det formål at øge og effektivisere anvendelsen af internettet.

Siden har trioen udviklet en virksomhed, som konstant har haft held med at gøre tingene på en ny og anderledes måde uden at miste det kommercielle fokus.

Fra den hvide Google-side med søgefeltet, over børsnoteringen uden de dyre konsulenter til Google Earth, Gmail og Google Docs. Kritikere vil sige, at de mange fede tjenester er den teskefuld sukker, der fjerner den dårlige smag fra Googles ophobning af data, tillukkethed og flirten med censur i Kina.

Og ingen af disse problemer kan eller skal negligeres.

Vi skal pille ved kronen

Tværtimod. Tegneserien der introducerer Chrome slutter med ordene:

"Dette er vores tilbud. Vi håber, folk vil tage nogle af vores ideer - udfordre dem, udvikle dem og flytte internettet fremad."

Så der er grund til at pille ved internetkongens krone og udfordre ikke bare Chrome men Google i det hele taget - både teknologisk, kommercielt og politisk.

Især når det gælder de kommercielle spilleregler for datahåndtering, står verden med en udfordring, som vi bør bruge danske kræfter på at løse i EU og WTO.

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job