Ballmer i Danmark: Microsoft forandrer sig

Interview: Microsoft befinder sig i en stor transformation over mod et langt mere komplekst og mangefacetteret it-univers. Computerworld mødte i 2008 manden i spidsen for det hele, Steve Ballmer.

Artikel top billede

Microsofts topchef, Steve Ballmer, er fortrøstningfuld, når det handler om fremtiden. Han tror på, at Microsoft også om 10 år vil være verdens mest muskuløse softwareselskab.

Men meget vil forandre sig undervejs.

Sådan lyder det fra den amerikanske erhvervsleder, da Computerworld møder ham mandag formiddag i København - første stop på en tætpakket Europa-rundtur. I løbet af de kommende fem dage rejser Steve Ballmer videre til Norge, Storbritannien, Frankrig og Portugal for at møde ansatte, partnere og kunder.

Steve Ballmer er såmænd i strålende humør, da Computerworld møder ham.

Trods først peptalk for Microsoft-udviklerne i Vedbæk og senere middag med en større gruppe topkunder til sent søndag aften har han været tidligt oppe for at løbe en tur med Microsofts danske Dynamics-chef, Klaus Holse Andersen, der er en ihærdig motionsløber.

"Jeg er ikke en særlig god løber, men jeg tror meget på sagen, haha," lyder det fra den tæt-byggede Steve Ballmer, som alle i Microsoft er på fornavn med. 'Steve' er manden i spidsen, manden alle kender, den store motivator.

Microsoft er bagud

Stort set siden Microsoft overtog danske Navision i 2002 og placerede et centralt udviklingscenter i Vedbæk, har Steve Ballmer været i Danmark en gang om året.

I år går turen videre til blandt andet Norge, hvor han ikke har været i en årrække, men hvor han nu har et klart motiverende formål med at komme på besøg.

Microsoft købte nemlig tidligere på året det norske søgeselskab Fast Search & Transfer - en handel, der i nogen udstrækning bragte sindene i kog.

Centralt i det budskab, som han spreder på sin Europa-turné, står cloud computing - ideen om, at data, informationer og både virksomheders og privatpersoners it-vaner og behov i stigende omfang flytter ud på nettet.

På konsumer-markedet er Microsoft fortsat meget langt efter Google, når det handler om søgninger og annonce-omsætning.

Samtidig har Microsofts online-division tabt næsten to milliarder dollar i de seneste to år.

Man kan altid gøre det bedre

Steve Ballmer, er du tilfreds med Microsofts indsats på dette område?

"Man kan jo altid gøre det bedre. Det er rigtigt, at vi er bagud, når det gælder søgninger, men jeg er alligevel godt tilfreds, fordi jeg synes, at vi gør dramatiske fremskridt. Det er dog klart, at vi stadig har meget lang vej foran os, når det handler om søgeforretningen," siger Steve Ballmer.

Efter selskabets seneste regnskab, der viste pæn fremgang i næsten alle forretningsdivisioner, men altså dundrende underskud på onlineforretningen, besluttede Microsoft at pumpe adskillige hundrede millioner kroner yderligere ind i den skrantende forretning.

Investeringen skal bruges til at forbedre selskabets søgemaskine og annoncerings-netværk.

"Vi er klar over, at det kræver et meget højt investerings-niveau, hvis vi skal kunne konkurrere på søgeområdet i fremtiden. Vi forventer, at investerings-niveauet vil svare til det afkast, der kommer senere," siger Steve Ballmer.

En mere og mere kompleks verden

Søgeforretningen er blot en del af den mange-facetterede omstillingsproces, som Microsoft gennemlever i disse år.

Centralt i processen står internettet, der i kraft af større og større båndbredde og mere og mere avancerede løsninger allerede nu i meget høj grad kan anvendes til at køre rent netbaserede applikationer i en model, der i Microsofts terminologi hedder 'software plus service'.

Den indebærer, at en del af en applikation findes på en server ude i byen, mens en anden del findes på den lokale enhed, som en bruger anvender.

Transformationen over mod en væsentlig mere netbåret forretning har for alvor taget fart i år, da Microsoft blandt andet har lanceret en dansk-udviklet netversion af Dynamics CRM i USA samt lanceret den såkaldte Bpos-pakke (Business Productivity Online Services), som vil blive rullet ud i Danmark til næste forår.

Også Microsofts meget lukrative partnermiljø - som bidrager med mere end 90 procent af Microsofts samlede omsætning - har i kontante vendinger fået at vide, at Microsoft mener, at fremtiden ligger på nettet - eller i skyen, som det hedder.

Steve Ballmer, hvilken betydning tror du, at software plus service-modellen vil få på Microsofts forretningsmodel, hvis vi kigger 10 år ud i fremtiden?

"Det kommer an på i hvilken retning, man kigger. Jeg tror ikke, at der vil være nogen særlig effekt, når det handler om Windows, men når det handler om Office, vil vores tilbud over tid i højere grad blive licenser plus tjenester og hjælp til at håndtere infrastrukturen."

Steve Ballmer forventer dermed, at Microsoft via software plus services-modellen vil blive i stand til at udvide sin forretning ved at kunne tilbyde en lang række ekstra tjenester i den almindelige drift af kundernes virksomheder. Ikke mindst når det gælder integrationen, som Microsoft forestiller sig bliver et helt centralt område i fremtiden, hvilket det eksplosive salg af SharePoint understreger.

De ekstra tjenester gælder for eksempel dagligdags opgaver som e-mail til nye ansatte, netbaserede samarbejds-miljøer samt den almindelige drift og løsning af almindelige it-problemer.

Det hele skal betales via abonnements-ordninger, forestiller han sig.

På gyngende grund

"Jeg tror, at det er noget, som de fleste virksomheder vil foretrække, at vi tog os af - selvfølgelig forudsat, at vi kan levere den rette sikkerhed, den rette troværdighed, de rigtige administrative værktøjer og den rigtige integration med resten af systemerne. På den måde vil software plus services blive en mulighed for os til at lægge yderligere værdi oven i det, som vi allerede leverer i dag," siger Steve Ballmer.

Til gengæld er han meget mere på gyngende grund, når det handler om, hvordan erhvervslivet vil tage imod de netbaserede forretnings-applikationer.

"Jeg må sige, at jeg faktisk ikke ved det. Vi må bare vente se, hvor mange af dem, der vælger at blive hostet oppe i skyen. Det er nogle af de ting, som vi vil tage fat på til vores store udvikler-konference (Developers Conference, red.) om nogle uger," siger han.

Her ventes det, at Microsoft vil løfte sløret for en helt ny cloud-baseret udviklingsplatform særligt udviklet til skyen med kodenavnet 'Project Red Dog', der angiveligt er Microsofts modtræk til blandt andet Googles App Engine.

Microsoft er dog fortsat yderst hemmelighedsfuld, når det handler om lanceringen.

Steve Ballmer føler sig imidlertid sikker på én ting: Forretnings-applikationerne vil komme til at lægge langsommere fra land end de bredere desktop-løsninger.

"Men når det sagt, så kan jeg godt forestille mig, at også dette område vil udvikle sig til en abonnement-baseret forretning ude i skyen," siger han.

Partnernes verden

På Microsofts partnerkonference i sommer, var budskabet til partnerne meget klart: Microsoft er på vej ud i skyen, fremtiden tilhører de hostede løsninger. Er der plads til partnere, der ikke har lyst til at flytte med?

"Ja, selvfølgelig. Ting forandrer sig jo ikke fra dag til dag."

Og når vi snakker om et perspektiv på 10 år?

"Det kommer jo alene an på, hvad man tror, vil ske."

Hvad tror du, der vil ske?

"Jeg tror, at rigtig mange ting vil flytte sig ud i skyen. Det er den vej, som vi ser, at det går. Og vi er jo allerede i gang med at fortælle vore partnere, at det er, hvad der måske vil ske ude i fremtiden."

Software-selskab? Eller noget andet?

Spørgsmålet er nu, hvad Microsoft egentlig er i færd med at blive til.

I 'gamle dage' var målet for selskabet at få en pc ud i hvert hjem. Siden kom beslutningen om for alvor at tage fat på det i dag så lukrative marked for forretnings-systemer, som Danmark spiller en meget central rolle i.

Så kom beslutningen om at satse på net-forretningen, søgningerne, annoncekronerne. Og nu beslutningen om at flytte store dele af tjenesterne delvist ud på nettet.

Det betyder, at både målsætningen og forretningen i dag er blevet langt mere kompleks.

Det handler ifølge Steve Ballmer om at gøre tilværelsen nemmere for brugerne ved at forbinde alverdens enheder og udnytte samspillet mellem software og internettet.

"Men spørger du mig, hvad Microsoft vil være om 10 år, så vil Microsoft fortsat være et software-selskab. For software er den magiske ingrediens i alt," siger Steve Ballmer.

"Når jeg ser en iPhone, ser jeg software. Når jeg ser en søgemaskine, ser jeg software. Det er den magiske ingrediens, uanset om den bliver leveret fra skyen, fra en dvd, en cd eller på anden måde. Forskellen på i dag og fremtiden er, at fremtidens software vil være langt mere dynamisk. Den vil ikke være statisk, men vil hele tiden blive bearbejdet, opdateret og udviklet," siger han.

Omsætning skal øges

"Det ændrer jo ikke på, at Microsofts kerne-kompetence er at udvikle og kommercialisere software, og det vil det også være om 10 år, selv om mikset af omsætnings-kanaler nok vil se anderledes ud. I denne omstillingsproces er muligheden for at øge vores indtjening lige så stor som risikoen for at tabe den. Vores opgave er selvfølgelig at sørge for, at vi øger indtjeningen under omstillingen," siger Steve Ballmer.

Læs mere fra Computworlds interview med Steve Ballmer i fredagens trykte udgave af Computerworld.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S