Google dropper samarbejde med Yahoo

Efter et langt forhandlingsforløb og juridisk gennemgang af aftalen dropper Google det planlagte samarbejde med Yahoo. Læs hvorfor.

Artikel top billede

For anden gang i år blev Yahoo droppet, da Google som ventet aflyste samarbejdsaftalen med den mindre konkurrent med henvisning til konkurrenceregler.

"Ved at presse på risikerer Google ikke kun et langtrukket juridisk slagsmål, men det vil også skade Googles forhold til sine partnere. Det ville ikke være til fordel for hverken Google eller for brugerne på lang sigt. Derfor har Google valgt at trække sig tilbage fra aftalen," skriver Google i en pressemeddelelse.

Aftalen der blev underskrevet i juni, ville have placeret Googles annoncer på Yahoo, og overskuddet ville blive delt mellem de to konkurrenter og partnere.

Yahoo og Google udskød frivilligt at iværksætte aftalen indtil først i oktober for at give det amerikanske justitsministerium en chance for at granske aftalens potentielle monopolkonsekvenser.

Men selvom oktober er kommet og gået, har det amerikanske justitsministerium endnu ikke godkendt aftalen, som ellers ville give Yahoo en meget tiltrængt årlig omsætningsmulighed på omkring 4,6 milliarder kroner.

Skader Yahoo

Yahoo har tidligere understreget, at aftalen efter et ville forøge virksomhedens likvide driftsmidler med mellem 1,5 og 2,5 milliarder kroner.

Hvis aftalen falder sammen, vil det skade Yahoo mest, da virksomheden i forvejen har det vanskeligt, og dens aktiepris hænger nede mellem 69 og 75 kroner per aktie.

I forhold til den kritik der er væltet ind over Yahoos ledelse, siden den blev bebrejdet af mange aktionærer for at have afsporet Microsofts forsøg på opkøb, vil det blot puste til ilden, hvis denne aftale ikke bliver til noget.

Umiddelbart før Microsoft forlod forhandlingerne tidligt i maj efter tre måneders opkøbstumult, tilbød virksomheden at købe alle Yahoos aktier for 191 kroner per aktie.

På daværende tidspunkt fortalte Microsofts administrerende direktør, Steve Ballmer, at muligheden, for at Yahoo ville træde ind i en annonceringsaftale med Google, udgjorde en stor del af årsagen bag Microsofts beslutning om at droppe sit tilbud.

Senere kom Microsoft tilbage for at forsøge at købe Yahoos søgeannoncerings-forretning, men Yahoo valgte i stedet den mere begrænsede aftale med Google.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S