Artikel top billede

Google og Yahoo aflyser måske brylluppet

Mens det amerikanske justitsministerium fortsætter sin gennemgang af annonceringsaftalen, læner Google og Yahoo sig længere og længere mod helt at skrotte planerne.

Computerworld News Service: Annonceringsaftalen, der blev underskrevet i juni, ville give Yahoo reklameplads på Googles søgninger, og overskuddet ville blive delt mellem de to virksomheder.

Yahoo og Google udskød frivilligt at iværksætte aftalen indtil først i oktober for at give det amerikanske justitsministerium en chance for at granske aftalens potentielle monopolkonsekvenser.

Men selvom oktober er kommet og gået, har det amerikanske justitsministerium endnu ikke godkendt aftalen, som ellers ville give Yahoo en meget tiltrængt årlig omsætningsmulighed på omkring 4,6 milliarder kroner.

Pust til ilden

Yahoo har tidligere udtalt, at aftalen i de første 12 måneder efter iværksættelse kan forøge virksomhedens likvide driftsmidler med mellem 1,5 og 2,5 milliarder kroner.

Hvis aftalen falder sammen, vil det skade Yahoo mest, da virksomheden i forvejen har det vanskeligt, og dens aktiepris hænger nede mellem 69 og 75 kroner per aktie.

I forhold til den kritik der er væltet ind over Yahoos ledelse, siden den blev bebrejdet af mange aktionærer for at have afsporet Microsofts forsøg på opkøb, vil det blot puste til ilden, hvis denne aftale ikke bliver til noget.

Kan gå tomhændet hjem

Umiddelbart før Microsoft forlod forhandlingerne tidligt i maj efter tre måneders opkøbstumult, tilbød virksomheden at købe alle Yahoos aktier for 191 kroner per aktie.

På daværende tidspunkt fortalte Microsofts administrerende direktør, Steve Ballmer, at muligheden, for at Yahoo ville træde ind i en annonceringsaftale med Google, udgjorde en stor del af årsagen bag Microsofts beslutning om at droppe sit tilbud.

Senere kom Microsoft tilbage for at forsøge at købe Yahoos søgeannoncerings-forretning, men Yahoo valgte i stedet den mere begrænsede aftale med Google.

Og nu ser det ud til, at Yahoo kan ende med at gå tomhændet hjem. Der er ingen aftale med hverken Microsoft eller Google, og usikre finansielle omstændigheder har ført til to fyringsrunder i år, en frivillig udvandring af mange højtrangerende erhvervs- og it-ledere samt megen bekymring blandt aktionærer.

Fusions-rygter

For nylig har der været rygter om, at Yahoo og AOL taler om at fusionere, men der er skepsis over, hvor fordelagtigt det ville være i det lange løb.

Selvom en fusion ville give Yahoo en øjeblikkelig forøgelse i omsætning og markedsandele, så er det ikke tydeligt, hvordan det ville løse problemerne for to trængte virksomheder, om de slog pjalterne sammen.

Ifølge The Wall Street Journal mødtes Google og Yahoo torsdag med det amerikanske justitsministerium, som tilsyneladende vil have de to virksomheder til at underskrive et dokument, der skitserer aftalens vilkår, og som sikrer deres indvilgelse i at underkaste sig juridisk opsyn.

Dette vilkår er særligt utiltrækkende for Google og kan få begge virksomheder til at trække sig fra aftalen så tidligt som næste uge, rapporterer The Wall Street Journal, der refererer til anonyme kilder.

En vifte af grupper fra annonceringsbranchen og konkurrenter på søgningsmarkedet har givet deres kritik af aftalen til kende, med indsigelser om at den yderligere vil befæste Googles allerede dominante position på markedet for søgningsannoncering.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere