Politiet taster stadig net-anmeldelser ind i hånden

Danskerne har taget muligheden for at politianmelde via nettet til sig i stor stil. Men politiet taster fortsat de modtagne anmeldelser ind i de bagvedliggende systemer i hånden. Galimatias, mener ekspert.

Artikel top billede

Politiet taster fortsat anmeldelser, der er foretaget via nettet, ind i hånden, hvilket giver masser af dobbeltarbejde.

Det betyder med andre ord, at muligheden for at anmelde via nettet i bund og grund har bestået i, at politiet har åbnet en mail-konto, hvorfra en ansat indtaster beskederne i politiets eget system.

Computerworld beskrev senest dobbeltarbejdet i 2005.

"Internetanmeldelserne kommer ind som mail i vores system, og så bliver de tastet ind i sagsbehandlingssystemet, for det kan det gamle system ikke håndtere automatisk," siger Niels Hedeager, der er tillidsrepræsentant og ansvarlig for teknologi-området i de politi-ansattes fagforening, Politiforbundet.

Det betyder et øget arbejdspres i forbindelse med at håndtere de mange nye indberetninger.

"Det afstedkommer selvfølgelig noget sagsbehandling bagved, fordi vi har den her dobbeltregistrering," siger Niels Hedeager.

Ekspert: Det er galimatias
Det kommer bag på professor og ekspert i digitalforvaltning, Kim Andersen fra Handelshøjskolen i København, at politiet skal skrive anmeldelsen ind igen, efter at den er modtaget elektronisk.

"Det er ikke hensigtsmæssigt, at man sidder og taster det ind igen. Det er i sig selv galimatias, men det er ikke et ukendt fænomen," siger han.

"Det tager selvfølgelig lidt glansen af den vækst, som politiet selv har fremvist i statistikken," siger han med henvisning til en pressemeddelelse, som Politiet forleden udsendte.

Her pegede politiet på, at antallet af anmeldelser foretaget via hjemmesiden Politi.dk på to år er blevet mere end fordoblet.

I 2008 modtog politiet 57.603 anmeldelser mod 25.297 i 2007.

I Rigspolitiet betragter man de nye tal som en stor succes. Det viser, at danskerne har taget systemet til sig, lyder det.

"Vi synes, borgerne skal have muligheden for at anmelde i ro og mag, når det passer dem," siger pressechef Niels-Otto Fisker, Rigspolitiet.

Den holdning deles af Niels Hedeager.

"Jeg synes, det er glædeligt, at borgerne har fået øjnene op for det. Det er den vej, verden går. Hvis borgerne får en lettere adgang til politiet, så er det bare et plus," siger han.

Borgerne har taget det til sig

Kim Andersen fra Handelshøjskolen i København mener dog stadig, det er værd at bemærke, at politiet rent faktisk har fået held med at få borgerne til at bruge selvbetjeningsmodulerne på nettet. Modsat mange andre offentlige tjenester.

"Det er stadigvæk flot, at de får borgerne til at bruge selvbetjeningstjenesterne, men det er overraskende, at de ikke er integreret med de bagvedliggende systemer. Det er dog ikke helt usædvanligt for den offentlige sektor," siger han.

Hvad er der gået galt?

Kim Andersen forklarer, at problemet typisk opstår, hvis it-udviklingsafdelingen ikke snakker sammen med borger-servicen. Eller omvendt.

"Det er ikke altid, at det et it-udviklingsafdelingen, der sidder og finder ud af de nye, smarte web-services. Det kan være borgerservicefolk, der egentlig ikke hænger sammen med it-afdelingen," siger han.

Kim Andersen mener dog ikke, at politiet nødvendigvis er værre end så mange andre, men problematikken udstiller et behov for bedre integration.

"Det er farligt at hænge politiet ud for at være specielt slem på området, men det udstiller behovet for at få de forskellige afdelinger til at tale bedre sammen," siger han.

Gammelt system ikke optimalt

I idealtilstanden ville politiets arbejde med sagsbehandlingen da også se anderledes ud, forklarer Niels Hedeager fra Politiforbundet.

"Målet er, at det, den enkelte borger oplyser, bliver direkte overført i rapportmaterialet. Sådan er det ikke i øjeblikket. Alting fungerer ikke optimalt endnu, fordi vi ikke har fået det nye sagsbehandlingssystem," siger han.

Han fastholder dog overordnet, at han er tilfreds med udviklingen.

"At antallet af anmeldelser er stigende, er ikke ensbetydende med, at det giver problemer hos os. Men når flere borgere bruger det, er der mere at lave i den anden ende, men vi skulle jo lave arbejdet alligevel," siger Kim Andersen.

Nyt system på vej

Rigspolitiet oplyser igennem pressechef Niels-Otto Fisker, at et opdateret sagsbehandlingssystem skam er planlagt.

Den nye system til sagsbehandling, PolSag forventes efter en udviklingsperiode på tæt ved seks år implementeret senere i år.

Med det nye system, der har kostet 221 millioner kroner, skulle arbejdsgangen blive en del mere strømlinet.

"På lidt længere sigt skal sagsbehandlingen gøres fuldautomatisk, men det har man altså ikke kunnet med de løsninger, der lå på forhånd. Der er i forbindelse med reformen en lang række digitaliseringsprojekter i gang. Der ligger store tekniske systemer til grund for sagsbehandlingen, og de er under revision i de her år," forklarer pressechef Niels-Otto Fisker fra Rigspolitiet.

Indtil det sker, må politi-assistenterne altså igennem dobbeltregistreringen af borgernes online-anmeldelser.

Derfor glæder Niels Hedeager sig til, at der som planlagt kommer et mere strømlinet system senere i 2009.

"Det vil betyde en lettelse i vores ende af systemet, så vi ikke skal registrere så meget, men jeg ved ikke, hvor præcist det ender," siger han.

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Københavnsområdet

    Rambøll Management Consulting

    Senior Software Engineer

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job