Politiet taster stadig net-anmeldelser ind i hånden

Danskerne har taget muligheden for at politianmelde via nettet til sig i stor stil. Men politiet taster fortsat de modtagne anmeldelser ind i de bagvedliggende systemer i hånden. Galimatias, mener ekspert.

Artikel top billede

Politiet taster fortsat anmeldelser, der er foretaget via nettet, ind i hånden, hvilket giver masser af dobbeltarbejde.

Det betyder med andre ord, at muligheden for at anmelde via nettet i bund og grund har bestået i, at politiet har åbnet en mail-konto, hvorfra en ansat indtaster beskederne i politiets eget system.

Computerworld beskrev senest dobbeltarbejdet i 2005.

"Internetanmeldelserne kommer ind som mail i vores system, og så bliver de tastet ind i sagsbehandlingssystemet, for det kan det gamle system ikke håndtere automatisk," siger Niels Hedeager, der er tillidsrepræsentant og ansvarlig for teknologi-området i de politi-ansattes fagforening, Politiforbundet.

Det betyder et øget arbejdspres i forbindelse med at håndtere de mange nye indberetninger.

"Det afstedkommer selvfølgelig noget sagsbehandling bagved, fordi vi har den her dobbeltregistrering," siger Niels Hedeager.

Ekspert: Det er galimatias
Det kommer bag på professor og ekspert i digitalforvaltning, Kim Andersen fra Handelshøjskolen i København, at politiet skal skrive anmeldelsen ind igen, efter at den er modtaget elektronisk.

"Det er ikke hensigtsmæssigt, at man sidder og taster det ind igen. Det er i sig selv galimatias, men det er ikke et ukendt fænomen," siger han.

"Det tager selvfølgelig lidt glansen af den vækst, som politiet selv har fremvist i statistikken," siger han med henvisning til en pressemeddelelse, som Politiet forleden udsendte.

Her pegede politiet på, at antallet af anmeldelser foretaget via hjemmesiden Politi.dk på to år er blevet mere end fordoblet.

I 2008 modtog politiet 57.603 anmeldelser mod 25.297 i 2007.

I Rigspolitiet betragter man de nye tal som en stor succes. Det viser, at danskerne har taget systemet til sig, lyder det.

"Vi synes, borgerne skal have muligheden for at anmelde i ro og mag, når det passer dem," siger pressechef Niels-Otto Fisker, Rigspolitiet.

Den holdning deles af Niels Hedeager.

"Jeg synes, det er glædeligt, at borgerne har fået øjnene op for det. Det er den vej, verden går. Hvis borgerne får en lettere adgang til politiet, så er det bare et plus," siger han.

Borgerne har taget det til sig

Kim Andersen fra Handelshøjskolen i København mener dog stadig, det er værd at bemærke, at politiet rent faktisk har fået held med at få borgerne til at bruge selvbetjeningsmodulerne på nettet. Modsat mange andre offentlige tjenester.

"Det er stadigvæk flot, at de får borgerne til at bruge selvbetjeningstjenesterne, men det er overraskende, at de ikke er integreret med de bagvedliggende systemer. Det er dog ikke helt usædvanligt for den offentlige sektor," siger han.

Hvad er der gået galt?

Kim Andersen forklarer, at problemet typisk opstår, hvis it-udviklingsafdelingen ikke snakker sammen med borger-servicen. Eller omvendt.

"Det er ikke altid, at det et it-udviklingsafdelingen, der sidder og finder ud af de nye, smarte web-services. Det kan være borgerservicefolk, der egentlig ikke hænger sammen med it-afdelingen," siger han.

Kim Andersen mener dog ikke, at politiet nødvendigvis er værre end så mange andre, men problematikken udstiller et behov for bedre integration.

"Det er farligt at hænge politiet ud for at være specielt slem på området, men det udstiller behovet for at få de forskellige afdelinger til at tale bedre sammen," siger han.

Gammelt system ikke optimalt

I idealtilstanden ville politiets arbejde med sagsbehandlingen da også se anderledes ud, forklarer Niels Hedeager fra Politiforbundet.

"Målet er, at det, den enkelte borger oplyser, bliver direkte overført i rapportmaterialet. Sådan er det ikke i øjeblikket. Alting fungerer ikke optimalt endnu, fordi vi ikke har fået det nye sagsbehandlingssystem," siger han.

Han fastholder dog overordnet, at han er tilfreds med udviklingen.

"At antallet af anmeldelser er stigende, er ikke ensbetydende med, at det giver problemer hos os. Men når flere borgere bruger det, er der mere at lave i den anden ende, men vi skulle jo lave arbejdet alligevel," siger Kim Andersen.

Nyt system på vej

Rigspolitiet oplyser igennem pressechef Niels-Otto Fisker, at et opdateret sagsbehandlingssystem skam er planlagt.

Den nye system til sagsbehandling, PolSag forventes efter en udviklingsperiode på tæt ved seks år implementeret senere i år.

Med det nye system, der har kostet 221 millioner kroner, skulle arbejdsgangen blive en del mere strømlinet.

"På lidt længere sigt skal sagsbehandlingen gøres fuldautomatisk, men det har man altså ikke kunnet med de løsninger, der lå på forhånd. Der er i forbindelse med reformen en lang række digitaliseringsprojekter i gang. Der ligger store tekniske systemer til grund for sagsbehandlingen, og de er under revision i de her år," forklarer pressechef Niels-Otto Fisker fra Rigspolitiet.

Indtil det sker, må politi-assistenterne altså igennem dobbeltregistreringen af borgernes online-anmeldelser.

Derfor glæder Niels Hedeager sig til, at der som planlagt kommer et mere strømlinet system senere i 2009.

"Det vil betyde en lettelse i vores ende af systemet, så vi ikke skal registrere så meget, men jeg ved ikke, hvor præcist det ender," siger han.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Salesforce

    Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

    AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job