Innovation skal genstarte teleklyngen

RTX Telecoms topchef, Tage Rasmussen, erkender, at Aalborgs teleklynge har det hårdt. Men ved at være på forkant kan erhvervslivet redde den, mener han.

Artikel top billede

"Vi skar det fra, som ikke havde forretningsmæssig berettigelse. Nu skal vi fokusere på at markedsføre de tre forretningsområder, vi har," siger Tage Rasmussen, administrerende direktør for RTX Telecom. Foto:

Motorola lukker i Aalborg, mens Texas Instruments har sat sin afdeling til salg. Det er store udenlandske virksomheder, som forsvinder fra byen. Virksomheden RTX Telecom har dog sit hovedsæde i Nørresundby, hvor godt 170 medarbejdere har deres daglige gang.

Firmaets administrerende direktør, Tage Rasmussen, ser de amerikanske virksomheders exit som et slag for området, men det kan vendes.

"Klyngen skal have noget, som er værdiskabende og unikt på markedet. Det vil sige, at innovation skal være i høj­sædet, og det var også det, der skabte teleklyngen i sin tid," siger Tage Rasmussen.

Han har selv været med til at opleve udviklingen, som har fundet sted i den nordjyske tele­klynge i Aalborg. Tilbage i september 2006 overtog han chefposten i RTX Telecom, men forinden havde han siddet ni år hos Sonofon, der har hovedsæde i Aalborg. Tage Rasmussen vurderer, at landskabet i teleklyngen i dag er ander­ledes end i det forrige årti.

"Den største forskel er nok, at der i dag ikke er ret meget lokalt ejerskab tilbage. De fleste virksomheder er enten helt eller delvist ejet af udenlandske koncerner, mens det i begyndelsen af 90'erne over­vejende var danske virksomheder, der klarede sig på et globalt marked," fortæller han.

Dotcom-krakket slog hårdt

RTX Telecom blev stiftet af lokale telefolk i 1993, og de efterfølgende år blev gyldne. Overskud efterfulgte overskud. Det bedste regnskab kom i 2000, da virksomheden hjemhentede et overskud på over 20 millioner kroner. Men det internationale dotcom-krak omkring år 2000 vendte bøtten, og i december i år præsenterede virksomheden sit sjette årsregnskab i træk med røde tal.

"RTX Telecoms marked forsvandt i en periode sidst i år 2000 og 2001, da der skete et voldsomt tilbagefald inden for alt med it og telekom," siger Tage Rasmussen.

Nu skal vi holde fokus

Firmaet er en servicevirksomhed, som udvikler produkter på vegne af andre selskaber. Eksempelvis udviklede RTX Telecom dengang trådløse telefoner for eksterne kunder, men årtusindeskiftet blev hårdt for virksomheden, som netop havde konsolideret sig med en børsnotering.

"Det var dels på grund af faldende efterspørgsel efter trådløse telefoner, dels fordi eksempelvis kinesiske og taiwanske konkurrenter nu kunne lave dem. Det betød, at efterspørgselen efter et design- og udviklingshus som RTX faldt voldsomt i perioden," forklarer Tage Rasmussen.

Siden hen kostede en satsning med en Skype-telefon også dyrt, da markedet viste sig ikke at være sultent efter produktet. I øjeblikket gennemgår virksomheden en omlægning, som Tage Rasmussen satte i gang kort tid efter sin tiltræden.

"Vi skal fortsætte den proces, vi satte i gang tilbage i oktober 2006. Vi skar det fra, som ikke havde forretningsmæssig berettigelse. Nu skal vi fokusere på at markedsføre de tre forretningsområder, vi har," siger Tage Rasmussen.

Underskuddet toppede i 2006 med 65 millioner kroner, mens de røde tal i de sidste to regnskabsår er nedbragt til henholdsvis 47 og 28 millioner kroner.

"Det går den rigtige vej, selvom vi ikke er kommet over stregen endnu, men alle trends peger i positiv retning," fremhæver han.

Fokus på hardware

De tre kerneområder, som virksomheden har i dag, er organiseret under titlerne Technology, Products og Networks.

Technology er den oprindelige forretning med udvikling på vegne af andre firmaer, mens Products med base i Hongkong udvikler og producerer udstyr til kontorkommunikation. Networks er RTX Telecoms nyeste område, og det omfatter udstyr til netværk i blandt andet Sydamerika.

"På alle tre områder er der hardwareudvikling forbundet med vores arbejde, og det er klart, at RTX Products i sagens natur er stærkt fokuseret på hardware, men der skal selvfølgelig software i produktet," siger Tage Rasmussen.

Al softwareudvikling foregår fra virksomhedens hovedsæde i Aalborg, hvor byens universitet har bidraget med største­delen af den højtuddannede arbejdskraft. I dag har virksomheden 220 medarbejdere, hvoraf den danske med 170 er den største afdeling. 50 sidder i Hongkong, mens enkelte ansatte arbejder i USA og Brasilien.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S