Artikel top billede

Rekord-fald på det vestlige mobilmarked

Julesalget blev et regulært flop for mobilproducenterne. Nu går det kun én vej: Nedad.

Efter tre kvartaler i træk med negativ vækst, er det vest-europæiske mobilmarked nu inde i en regulær recession, konkluderer analysehuset IDC.

I fjerde kvartal 2008 blev der solgt i alt 53,6 millioner mobiltelefoner i Vesteuropa. Det svarer til en nedgang på 13,5 procent i forhold til det tilsvarende kvartal et år tidligere.

"Fjerde kvartal er det værste kvartal nogensinde for mobil-producenterne," meddeler IDC-analytiker Francisco Jeronimo i en pressemeddelelse.

Som grund fremhæver han en kombination af faldende efterspørgsel, kurs-sårbarhed og finanskrisen, der har gjort det sværere for selskaber at låne penge.

Tilsammen har det ført til, at det ventede sæson-bestemte opsving i salget af mobiltelefoner i perioden op mod jul er udeblevet.

Samlet blev der i hele 2008 solgt 190,5 millioner mobiltelefon, hvilket er 5,9 procent færre end i 2007.

"Næsten alle producenter er gået tilbage i salget, og vi forventer, at første halvdel af 2009 bliver meget udfordrende, fordi forhandlere og distributører vil kæmpe for at få ryddet deres lagre," siger han.

IDC venter, at vi skal helt frem til midten af 2010, før mobil-markedet er på fode igen.

En undtagelse i de dystre meldinger er salget af smartphones. Det voksede nemlig med hele 25,9 procent i fjerde kvartal sammenlignet med salget et år tidligere. Over hele året steg salget af smartphones med 36,1 procent.

Nokia er fortsat Europas største mobilproducent fulgt af Samsung, Sony Ericsson, LG, Motorola og Apple.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere