Hov - vi kom til at slette intranettet

Intranettet i Silkeborg Kommune er forsvundet på grund af en menneskelig fejl. Kommunen beklager dybt og kræver, at backup-procedurerne skal gennemgås minutiøst.

Artikel top billede

Træls.

Andre ord kan vist ikke helt beskrive den oplevelse, som Silkeborg Kommune kom ud for mandag, efter kommunale it-medarbejdere i weekenden havde omlagt en masse servere og udskifte SAN'et (storage area network).

Efter weekendens arbejde var kommunens intranet til 7.500 medarbejdere nemlig forsvundet i forbindelse med udskiftningen af SAN'et, da en menneskelig forglemmelse satte backup-proceduren ud af spil.

"Vi er meget kede af uheldet, og vi beklager dybt," fortæller Silkeborgs Kommunes chef for økonomi- og it-staben Lisbeth Hansen til Computerworld.

Hun fortæller, at fejlen har afstedkommet mange og lange samtaler med medarbejderne omkring backup-proceduren, der simpelthen ikke må svigte på den måde.

"Vi taler rigtig meget om, hvordan den slags fejl kan undgås og der vil komme en ekstra gennemgang af vores interne procedurer. Sletningen af intranettet er jo ikke sket som følge af ond vilje," siger Lisbeth Hansen.

Har et spartansk intranet klar i næste uge

Kommunen kan desværre ikke genetablere intranettet på stående fod.

Men Lisbeth Hansen fortæller, at kommunen kan indsamle størstedelen af de tabte data, da det eksempelvis drejer sig om vejledninger til kommunens økonomisystem, politikker og generel information, der ligger spredt for alle vinde på de kommunale kontorer.

"I dag skal jeg have talt med diverse redaktører på afdelingerne, om hvor lang tid genskabelsen præcis vil tage, men jeg regner selv med, at vi er oppe med et intranet igen i løbet af et par uger," siger Lisbeth Hansen.

Hun fortæller samtidigt, at kommunen i løbet af i næste uge vil have et noget spartansk intranet oppe og køre.

Besværlig tid

Kommunens ordførende direktør Jann Hansen forklarer på kommunens hjemmeside, at uheldet nok vil betyde, at medarbejderne ikke kan finde arbejdspapirerne de sædvanlige steder mere.

Han skriver dog samtidig, at kommunens 88.000 borgere dog næppe vil kunne mærke forskel i servicen.

"Det er naturligvis både meget beklageligt og uheldigt, at vores intranet er forsvundet. Men det vigtigste for os er, at det ikke på nogen måde påvirker vores udadvendte arbejde, herunder at borgerne får den samme gode service", forklarer Jann Hansen på sitet.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job