Han er klar til at blive dobbelt så stor

Årets CIO 2009: Opgaven er ganske ligetil for CIO Lars Fruergaard Jørgensen fra Novo Nordisk: Understøt vækst, der gør os dobbelt så store om 10 år. Det svære er at vokse og spare på samme tid.

Artikel top billede

Foto: Novo Nordisk

Novo Nordisk vil være dobbelt så stor om 10 år.

Og det er en målsætning, der er til at tage og føle på, når man som Lars Fruergaard Jørgensen sidder som CIO i Danmarks største virksomhed målt på aktieværdi.

For CIO'en, der er blandt de fem nominerede til titlen som Årets CIO 2009, skal i forvejen lede omkring 350 medarbejdere, der leverer it til 27.000 mennesker på globalt plan.

Mens Novo Nordisk vokser, så skal Lars Fruergaard Jørgensen følge med. Forskellen til resten af organisationen er dog, at it-organisationens udgifter skal vokse mindre end virksomhedens omkostninger generelt.

Og bare det at være klar til vækst i den skala, er noget, som kræver et specielt fokus.

"Den største udfordring er at gøre it-organsiationen klar til at støtte væksten i Novo Nordisk. En vækst, der sker uden for Danmark," siger han og forklarer, at det stiller store krav til blandt andet de globale it-serviceprocesser.

"Vi skal kunne sikre, at vi på vores fabrikker i Kina og Brasilien kan levere det rette serviceniveau, som hvis brugerne havde siddet i europæisk tidszone," siger han.

Den udfordring har Lars Fruergaard Jørgensen flere bud på, hvordan man kan løse. Et af de bedste skridt, han har taget i det seneste år, er en outsourcing-aftale på drift og support.

"Vi har lavet en stor sourcing-aftale på service på hele vores SAP-miljø, hvor vi er gået fra otte til 16 timers support og samtidig har reduceret omkostningerne. Vi får bedre support og flere timer, og det ender med at være billigere," siger Lars Fruergaard Jørgensen som fortæller, at aftalen er indgået med NNIT i samarbejde med en indisk serviceprovider.

En god deal

Lars Fruergaard Jørgensen er godt tilfreds med aftalen med NNIT, fordi den tjener to formål.

"Vi kommer tættere på at supportere den globale forretning, og de besparelser vi får, kan vi bruge i andre projekter," siger han og henviser blandt andet til, at Novo Nordisk i løbet af en tre-årig periode vil samle sine datacentre tre steder i verden.

En konsolidering i sværvægtsklassen, som Lars Fruergaard Jørgensen forklarer, at Novo Nordisk tager i mindre etaper, hvor centre løbende flytter sammen for til sidst at kunne samles i de tre megacentre i USA, Europa og Kina.

Store forventningert til outsourcing

Outsourcing er et af de midler, som Lars Fruergaard Jørgensen mener, kan være med til at gøre ambitionen om stor vækst til en realitet.

"Skal vi understøtte Novo Nordisks vækst, uden at vi vokser i samme takt ressourcemæssigt i it-organisationen, så skal vi have global sourcing ind og mere offshoring, hvor vi kan udnytte markeder med adgang til talent, der er billigere end i Danmark," siger han.

Når den vækstfokuserede CIO skal svare på, hvor han gerne vil gøre en ekstra indsats, så peger han på mængden af projekter.

"Vi har gang i mange ting og er meget ambitiøse, og nogle gange får vi sat flere projekter i gang, end vi kan få kørt igennem."

"Vi er gode til at styre og gennemføre porteføljen af konkrete it-projekter - men nogle af de interne forandringsprojekter i it-funktionen, får vi ikke nok ud af, hvis vi har gang i for mange projekter på samme tid. Der skal jeg nok være bedre til at prioritere, omend det betyder, at vi sænker ambitionsniveauet," siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Managing Architect

Midtjylland

Capgemini Danmark A/S

Salesforce CTO - Nordics (Denmark)

Københavnsområdet

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S