Hvor stærk er Bing - Microsofts nye Google-våben?

ComputerViews: Microsoft er på trapperne med en ny søgemaskine med masser af smarte funktioner med navnet Bing. Kommer Microsoft nu ind i kampen?

Artikel top billede

(Foto: Mikael Rieck freelance)

Det er en del år siden, at Microsoft indledte sin målrettede kamp mod Google.

Det er også flere år siden, at Microsoft fuld af selvtillid bedyrede, at målet om at fravriste Google førerpositionen på det lukrative søgemarked nu var inden for rækkevide.

Det ville koste masser af penge og tunge investeringer, lød det fra topchef Steve Ballmer, da han i efteråret besøgte Danmark.

I dag - flere år senere - er Microsoft imidlertid fortsat meget langt fra målet:

Google er de fleste steder i verden fortsat synonym med internet-søgninger, og Google er så langt foran Microsoft på søgemarkedet, at det faktisk ikke rigtigt giver mening at betegne Microsoft som en udfordrer, men allerhøjst en wannabe.

Microsoft gør, hvad man nu engang gør i den slags situationer, hvor man gerne vil frem og hugge markedsandele (og i øvrigt har masser af penge):

Man plæderer ihærdigt og vedholdende for egne fortrin, pumper penge i reklame-kampagner og produkt-udvikler på livet løs.

Det åbne spørgsmål er blot, om det er nok. Det har det ikke været i de seneste år, og intet tyder på, at det vil ændre sig i den kommende tid.

Bliver navnet Bing?

Microsoft er en tung spiller, der sætter dagsordenen i stort set alle de markeder, som selskabet opererer i.

Her bliver der bidt mærke i ethvert træk og initiativ, der kommer fra det store Redmond-selskabs hånd - alene fordi der altid er uhyre mange muskler bag.

Der er da også blevet bidt godt og grundigt mærke i, at Microsoft er på trapperne med en ny søgemaskine, der skal afløse den gamle Live Search, som altså ikke har været i stand til at føre Microsoft frem til herredømmet over internettet.

Opfinder søgningerne for dig og læser dine tanker

Den ny søgemaskine er blevet udviklet med arbejdstitlen Kumo, men magasinet Advertising Age mener nu at vide, at den kommer til at hedde Bing.

Hvad kommer den så til at indeholde? Det ved vi ikke med sikkerhed endnu, selv om der florerer massevis af rygter op til konferencen All Things Digital, der er udset som affyrings-rampen for Kumo/Bing.

Sikkert skulle det dog være, at Kumo/Bing vil indeholde funktioner, der vil kunne finde og organisere søgeresultater på en ny måde.

Samtidig har Microsoft udviklet en teknologi, der sigter efter at kunne forudsige efterfølgende søgninger på de indtastede søgeord.

Eksempelvis vil en søgning på flyvning til Montreal straks præsentere hoteller, biludlejnings-muligheder og andet, som man typisk vil søge på umiddelbart efter en søgning på fly-afgange.

Desuden vil Microsoft med en storstilet og meget kostbar reklamekampagne forsøge at skabe et brand omkring søgemaskinen.

Det er en ting, som selskabet helt har forsømt med Live-søgemaskinen, der i dag henter store dele af sin trafik fra Microsofts MSN-brugere

Begge dele er vigtige. Måske er reklame-kampagnen vigtig, for Microsoft er i dag så langt bagud, at det for selskabet ikke mindst handler om at lokke brugerne til blot at prøve selskabets søgemaskine, så de kan se, hvordan den fungerer.

Det er ikke nemt, når brugerne allerede kender og er fortrolige med look & feel på en søgemaskine, der faktisk virker godt og som altid har sat standarden i søgemarkedets korte levetid.

Den mægtigste modstander

Det er efterhånden fem år siden, at Microsoft gik ind på søgemarkedet.

Problemet for selskabet - der ellers normalt har power nok til at tromle ind over de fleste markeder - er, at modstanderen er så mægtig, at det halve kunne være nok.

Også Google udvikler på livet løs og pumper enorme beløb i både den løbende lancering af nye og sammenhængende produkter, men ikke mindst udviklingen af selskabets kerneprodukt, søgemaskinen, der fortsat bliver udviklet meget intenst.

Der er ikke umiddelbart noget som helst, der tyder på, at Google er på vej til at tabe kadencen i udviklingen på området.

Og sker det ikke, vil det stadig tage Microsoft mange år at nå blot i nærheden af Googles haser.

Microsoft selv vil næppe pakke sammen, for selskabet har så mange muskler og så mange penge og så meget topprofessionel markedsindsigt, at selskabet vil holde sig til, hvor der er udsigt til penge. Også når det er en langsigtet investering, hvilket man må sige, at Microsofts investeringer i søgemarkedet er.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra MSI

    MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

    MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S