Artikel top billede

Kræftens Bekæmpelse trækker sig fra AidOnline

AidOnline-samarbejdet er historie for Kræftens Bekæmpelse, der melder sig ud efter heftig mediedebat. Flere hjemmesider har grebet til selvjustits for at holde AidOnline fra døren.

Først var de 12 organisationer - nu er de 11.

Den humanitære organisation Kræftens Bekæmpelse har meddelt, at den trækker sig fra AidOnline-samarbejdet, der ellers ville garantere organisationen en pose penge, uden at den skulle løfte en finger.

Kræftens Bekæmpelse har, siden AidOnline gik i luften i sidste uge med medfølgende medievirak om AidOnlines forretningsmodel, følt sig som et gidsel i en teknisk krig, der koster organisationen dyrt på goodwill-kontoen.

"Når der opstår en diskussion, hvor folk peger på, at Kræftens Bekæmpelse handler uetisk, så giver det badwill. Vi er ikke på finansloven og derfor totalt afhængige af danskernes donationer. Derfor var det på tide at trække sig fra samarbejdet," siger marketingchef Poul Møller fra Kræftens Bekæmpelse til Computerworld.

Han har givet de 11 andre støtte-organisationer i AidOnline-samarbejdet besked om udmeldelsen, men har ikke hørt, om andre organisationer følger med ud af bagdøren.

"Man kan sige, at jeg var naiv ved at deltage i samarbejdet, men da jeg sagde ja, kunne jeg ikke gennemskue konsekvenserne," fortæller Poul Møller om sin beslutning til at trække stikket fra AidOnline.

Iværksættere debat-amok

AidOnline-lanceringen har vakt mange og kraftige debatindlæg på Computerworld og andre websites.

Kraftige reaktioner mod AidOnline

På iværksætter-sitet har diskussionerne slået debat-rekord med over 400 indlæg på artiklen "AidOnline, kan komme til at koste virksomheder dyrt".

"Interessen viser jo, at de små iværksættere bliver ramt hårdt på deres AdSense-annoncer, hvilke i høj grad er med til at finansiere deres webhosting. Derfor er debatten så heftig," siger administrerende direktør fra Amino, Nicolai Frisch.

Han fortæller, at der i lighed med den tidligere Computerworld-artikel "Netmedier sætter teknikvåben ind mod reklametyve" i debattråden er kommet mange bud på software, der kan annullere AidOnlines banner-reklamer.

Problemet er dog bare, at brugen af denne software også blokerer for andre adblockere.

Børnesite i krig mod AidOnline

Måske af samme grund undgår nogle sites at installere blokeringssoftware, men i stedet blokerer brugere med AidOnline-plug in'et for at statuere et eksempel.

Blandt andet har Danmarks største børneportal Arto.com med omkring en halv million brugere valgt at blokere for AidOnline-brugere, fordi AidOnline-tjenesten fortrænger Artos egne reklamer, som er en vigtig indtægtskilde for moderselskabet Freeway.

Den form for selvjustits møder opbakning hos formand Christian Peytz fra Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM).

"Jeg forstår til fulde, at folk reagerer så kraftigt, som de gør. Sjældent har den danske internetbranche stået så solidt sammen som i denne sag," siger han til Computerworld.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere