Google OS rejser privacy-bekymringer

Googles kommende styresystem, Chrome OS, vækker bekymring blandt privacy-eksperter over de mængder person-data, som Google snart vil blive i stand til at indsamle.

Artikel top billede

Læs også ComputerViews: Googles bombe mod Microsoft er lavet af Chrome.

Computerworld News Service: Googles meddelse om, at selskabet er i gang med at udvikle sit eget styresystem, vækker bekymring blandt privacy-folk på grund af den mængde personlig brugerdata, som Google fremover vil være i stand til at indsamle.

Google indsamler allerede i dag privat data gennem en stribe af selskabets produkter som eksempelvis dets søgemaskine, email-tjenesten Gmail samt dets AdSense annoncerings-tjeneste.

Google-styresystemet Chrome, der planmæssigt skal udrulles til især netbook-markedet til næste år, giver Google en ny vej til at indsamle og følge personlige oplysninger, mener privacy-folkene.

"Vi byder altid konkurrence på markedet for styresystemer velkommen, men Google er et særligt tilfælde, fordi selskabet er blevet dominerende inden for mange essentielle net-tjenester: Søgninger, mail, video, net-apps og annoncering," siger Marc Rotenberg, direktør i privacy-organisationen Electronic Privacy Information Center.

Han mener, at Google trods sin voksende mængde net-brugere, hidtil har været modvillig med at understøtte mekanismer, der kan forbedre privacy-graden på Googles tjenester.

Marc Rotenberg opfordrer derfor nu myndigheder i både USA og Europa til at "gennemgå Googles indtog på markedet for styresystemer med enorm skepsis."

Bør granskes nøje

Den holdning deler Jeffrey Chester, der er direktør for Center for Digital Democracy.

"Det nye styresystem bør granskes nøje, når det handler om dataindsamling. Ethvert fremstød på markedet fra Google eller Microsoft bør blive genstand for intens granskning - især når det handler om effekten på privacy-området," siger han.

Klare 'udfordringer' for Google

Googles indtog på markedet på styresystemer rejser 'klart' nogle privacy-bekymringer, mener Ari Schwartz, vice president i organisationen Center for Democracy and Technology.

Google gør et godt stykke arbejde, når det handler om at beskytte private oplysninger i individuelle produkter eller tjenester, mener han.

Men Google har visse udfordringer, når det handler om at beskytte private data på tværs af selskabets produkt-suite som helhed, lyder det fra Ari Schwartz.

Google har for nylig arbejdet på at give brugerne kontrol over deres privacy-indstillinger i mekanismerne for målrettede net-annoncer, men Ari Schwartz siger, at han er usikker på, om det kan lade sig gøre at indbygge mere privacy-kontrol i et system.

"Vi kunne godt tænke os at se Google være innovative på den front. Det er noget, som vi endnu har til gode at se," siger han.

Google: Vi tager det med i overvejelserne
Adam Kovacevich, Google-talsmand, siger, at netop beskyttelse af brugernes private data vil være blandt Googles top-prioriteringer i udviklingen af det nye system.

"Produktet er fortsat under udvikling. Privacy-beskyttelse vil blive taget med ind i overvejelserne i udviklingsarbejdet på samme måde, som det er tilfældet med alle vores produkter," siger han.

Googles voksende online-imperium danner ikke alene grundlag for privacy-bekymringer, men også bekymringer på monopol-området, mener Steve Pociask, direktør for tænketanken American Consumer Institute Center for Citizen Research, der tidligere har været kritisk over for Google.

"Når man tager Googles dominans og næsten-monopol på mange markeder i betragtning, bør politikere og myndigheder være opmærksom, når selskabet viser muskler på nye markeder som dette. Det bør vække bekymring," siger han.

Steve Pociask tilføjer, at Google på overfladen aldrig har overtrådt nogen konkurrence-lov.

"Men der er en reel konkurrencemæssig risiko - ikke så meget fra det nye styresystem som fra hele den online-dominans, som vi ser," siger han.

Den holdning er andre konkurrence-eksperter imidlertid uenige i. De mener, at Googles indtog på markedet for styresystemer vil gavne forbrugerne ved at give en reel konkurrent til Microsofts Windows, der dominerer markedet massivt.

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S