Microsoft og Yahoo tæt på at lukke partner-aftale

Microsoft og Yahoo er nået til enighed om et tæt partnerskab på søgemarkedet, der træder i stedet for Microsofts tidligere opkøbsplaner.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Microsoft og Yahoo har begge sagt ja til en aftale om net-søgninger og annoncering på nettet. Aftalen vil blive offentliggjort senere i dag onsdag, forlyder det.

De to parter er dermed helt tæt på at underskrive en partner-aftale, der - i modsætning til tidligere planer - vil give Yahoo en fremtrædende rolle i betalte søge-annoncer, skriver Wall Street Journal, der citerer unavngivne kilder.

I et indlæg på sitet All Things Digital hedder det, at "forhandlingerne er afsluttede, selv om de relevante papirer muligvis ikke er endeligt underskrevet endnu."

Også Reuters skriver, at de to selskaber har indgået en aftale.

Bygger på Microsofts søgemaskine

Aftalen medfører, at Yahoo siger ja til at anvende Microsofts søge-maskine på alle sine websites. Yahoo skal her håndtere salget af de annoncer, der fremkommer side om side med søgeresultaterne. Dette kommer også til at gælde visse af Microsofts websites, skriver Wall Street Journal.

I forhold til tidligere drøftelser, der har fokuseret på Microsofts mulighed for at købe Yahoos søge-forretning, fremstår denne nye aftale en del mindre ambitiøs.

I aftalen indgår ingen forhånds-betaling til Yahoo, i det fokus i stedet er langt på deling af den genererede omsætning, hedder det.

Partnerskabet kan meget vel føre til en forøgning af Yahoo andel af søgemarkedet. Angiveligt vil Microsofts AdCenter-platform anvendes som underliggende teknologi bag aftalen.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car