Artikel top billede

Koncerndirektør Jesper Theill Eriksen fra TDC mener, at HomeTrio-produktet er med til at forhindre afgang fra ADSL-forbindelserne.

ADSL holder ud trods pres fra fiber og mobil

Danskerne holder fast i deres ADSL-forbindelser, selvom der er investeret milliarder i fiber- og mobilt bredbånd.

ADSL. Teknologien har været dømt død i flere omgange, men den er ikke desto mindre stadig danskernes klart foretrukne bredbåndsadgang.

1,2 millioner danske husstande har adgang til internettet via ADSL.

Faktisk er antallet af ADSL-kunder vokset med omkring 1.000 fra slutningen af 2008 til juni i år. Det viser dagens halvårsstatistik fra IT- og Telestyrelsen.

Det sker på trods af, at der er pumpet milliarder af kroner i andre infrastrukturer, der skal tage konkurrencen op med det gamle kobbernet. Det gælder teleoperatørernes udbygning af mobilnettet, ligesom elselskaberne har pumpet over syv milliarder kroner i fibernet.

TDC er Danmarks største ADSL-udbyder, og koncerndirektør Jesper Theill Eriksen fra TDC Privat mener, at TDC's produkter er årsagen til, at ADSL stadig er en eftertragtet vare.

"Forklaringen er i stort omfang, at vi sælger vores ADSL-produkter ikke blot som rene ADSL-forbindelser, men at vi eksempelvis også sælger tv med via HomeTrio," siger Jesper Theill Eriksen.

Samtidig fremhæver koncerndirektøren, at TDC's bredbåndsforbindelser i de fleste tilfælde opfylder behovet hos den almindelige danske bredbåndskunde.

"De fleste af vores kunder har i dag valgt en hastighed hos os, som faktisk er mindre end den, vi kan levere. Den eneste grund til at skifte teknologi er jo, at man ikke kan få det, som man har behov for, hos den leverandør og det netværk, man havde," siger Jesper Theill Eriksen.

Fiber går frem

Det er dog kun et spørgsmål om tid, inden kobberet er for langsomt for mange kunder, lyder det fra Dansk Energi, der repræsenterer elselskabernes fibereventyr.

Chefkonsulent Christian Berg fra Dansk Energi bemærker i dagens statistik fra IT- og Telestyrelsen, at 10 megabit-hastigheder eller hurtigere i juni udgjorde 27 procent af de markedsførte hastigheder. Tallet var 10 procent et år tidligere.

"Der er ved at ske en ret kraftig udvikling mod de højere hastigheder, og det er selvfølgelig ekstremt glædeligt for os som branche, fordi det ny indhold med tv gør, at behovet for højere hastigheder er stærkt stigende," siger Christian Berg.

Antallet af faste bredbåndsforbindelser er steget en lille smule på det halve år fra 2,026 til 2,050 millioner forbindelser. Fiber går mest frem.

"Væksten i hele markedet for kabelbaseret bredbånd er ret begrænset, og fiberdelen står for den største del af den vækst, så det er positivt," siger Christian Berg.

Indhold afgørende

Jesper Theill Eriksen mener dog, at ADSL stadig vil være konkurrencedygtigt, da det ifølge ham handler mere om indhold end hastighed.

"Vores største konkurrencemæssige fordel er, at vi ikke bare er i stand til at levere en rå hastighed, men vi er også i stand til at levere det indhold, som danskerne efterspørger," siger Jesper Theill Eriksen.

Men her er fiberselskaberne også konkurrencedygtige, mener Christian Berg.

"Selvfølgelig vil TDC sige det, men hvis vi ser på båndbredder - både når man skal sende og modtage - er vi overlegne, og på indhold matcher vi til fulde TDC," siger chefkonsulent Christian Berg fra Dansk Energi.

Mobilt bredbånd viste også fremgang i kundetallet. Antallet af kunder er fordoblet på et år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere