Fiber-præsident: Nye tilbud afliver kobbernettet

Forbrugernes stigende krav til indholdstjenester vil flytte dem fra kobber til fiber, mener fiber-boss.

Artikel top billede

Kobber lever på lånt tid, mener præsident Karel Helsen fra fiberorganisationen FTTH Council Europe.

I øjeblikket foregår der en intens krig på det danske bredbåndsmarked, hvor elselskaberne med deres nedgravede fiber-kabler udfordrer teleselskaberne.

Den mest udbredte forbindelse hos de danske forbrugere er ADSL, der kører på TDC's kobbernetværk. Mere end 1,2 millioner danske husstande har en ADSL-forbindelse.

Men de danske forbrugere vil de kommende år sige farvel til kobbernettet og goddag til fiberforbindelser, mener Karel Helsen, der er præsident for den europæiske fiberorganisation FTTH Council Europe.

Han ser de seneste optagelsestal hos elselskaberne som dokumentation for, at danskerne vil have fiber. Tal fra Dansk Energi viste for nylig, at der var 70 procent flere fiberkunder i august end et år tidligere.

Tjenester presser båndbredden

De højere hastigheder på fibernettet - ikke mindst upload-hastigheden - vil sende ADSL til tælling, vurderer Karel Helsen.

"Folk, der tager billeder eller har HD-videooptagere, vil lægge deres indhold på nettet eller sende det til andre, og det går så stærkt på fiber, at de aldrig vil gå tilbage til kobbernetværket," siger han til Computerworld.

Ifølge ham er forskellene mellem ADSL- og fiberforbindelser ikke så synlige i dag, men det kun på grund af, at tjenesterne og indholdet endnu ikke er udviklet til høje båndbredder, mener han.

"Når tjenesterne, hvor folk ser en klar forskel på fiber og kobber, bliver tilgængelige, og det bliver de snart, så er der ingen tvivl om, at forbrugerne vil vælge fiberforbindelserne," forklarer Karel Helsen.

Han fremhæver fjernundervisning på tværs af grænser, telemedicin og hjemmearbejdspladser som nogle af de tiltag, der vil øge efterspørgselen efter fibernetværk.

Præsident: Danskerne vil have fiber

Karel Helsen, der også er vicepræsident i fibernetværksfirmaet Draka, fremhæver Danmark som et eksempel på, at tiden nu er moden til fiberforbindelser.

De seneste tal, han sidder inde med, er fra juli i år. Dengang var 143.700 danskere tilsluttet en fiberudbyder, hvilket er 90 procent højere end tolv måneder tidligere. Det indbringer Danmark en femteplads på verdensranglisten over lande med flest fiberkunder i forhold til indbyggertallet.

"Der er en meget høj optagelsesvækst i den danske kundebase, der er steget med 90 procent på et år, hvilket klart demonstrerer, at elselskaberne nu tilbyder tjenesterne og ikke kun bygger netværkene. For os er konklusionen klart, at hvis kundebasen vokser med 90 procent, så er der en efterspørgsel i markedet, og de danske forbrugere vil gerne have disse fiberforbindelser," siger Karel Helsen.

Flertallet fravælger kobber

De seneste offentliggjorde tal fra Dansk Energi baserede sig på august i år, og dengang var der 150.000 danske fiberkunder. Men elselskaberne havde gravet forbi 640.000 husstande, og dermed har størstedelen sagt nej til fibertilbuddet.

Karel Helsen afviser dog, at mange danskere siger nej til fiber, fordi kobberet kan udfylde forbrugernes behov fuldt ud.

"Vi ser ikke kobber som en trussel. Der er en forskel på fiber- og kobber-baserede netværk på en række områder," siger han.

Han fremhæver igen, at fiberen understøtter højere båndbredder, og at det bliver et krav for forbrugerne, når de først stifter kendskab med det.

"Folk, der oplever tjenester over disse fibernetværk, vil ikke få en lignende oplevelse på kobber, men der er selvfølgelig en evolutionstid imellem de to teknologier, hvor der ikke nødvendigvis er en forskel på oplevelsen, og det er på grund af tjenestetilbuddene," fortæller Karel Helsen.

På den seneste globale fiberrangliste fra fiberorganisationen FTTH Council ligger Danmark nummer 10, hvilket rækker til en femteplads i Europa.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S