Microsoft: Office er standarden i kommunerne

Kommunerne vælger i stigende grad Office fra til fordel for konkurrerende kontorprodukter. Det er ikke godt, siger Microsoft.

Artikel top billede

"Forskellige indlæringsformer skal understøttes, og det gør vi", siger Thomas Schnegelsberg fra Microsoft.

Flere og flere kommuner giver Microsoft en kold skulder og ser sig om efter alternativer til software-gigantens Office-pakke.

Den holdningsændring har Microsoft ikke ladet gå ubemærket forbi.

Microsoft har eksempelvis reageret kraftigt på Lyngby-Taarbæk Kommunes beslutning om at skifte kontorpakke.

Det er blandt andet sket i et åbent brev til borgmesteren, hvor Microsofts teknologidirektør Jasper Hedegaard Bojsen langer kraftigt ud efter kommunens software-dispositioner.

Det har åbnet spørgsmålet om, hvorvidt et gennembrud er på vej for OpenOffice.

I forbindelse med udgivelsen af Office 2010 beta i sidste uge spurgte vi derfor Microsofts divisionschef for Office om, hvorfor en kommune skal vælge Microsoft Office frem for en konkurrerende kontorpakke eller et online-kontor.

Langt mere end fed og understreget

Thomas Schnegelsberg, hvor adskiller Microsofts kontorpakke sig positivt fra eksempelvis OpenOffice, hvis brugerne er elever i en ganske almindelig folkeskoleklasse?

"Multimedie udgør en større og større del af de opgaver, som eleverne i en skoleklasse afleverer," siger Thomas Schnegelsberg.

"Derfor har vi brugt mange kræfter på at styrke denne del af Office-pakken. Det er blandt andet blevet langt lettere at behandle billeder eller redigere video direkte i Office-programmerne."

"Elever lærer på forskellige måder. De forskellige processer, hvad enten det er med video, lyd, billeder eller tekst understøttes bedre i Microsoft Office. Indlæringsformerne skal understøttes, og det gør vi," vurderer han.

"Argumentet om, at en kontorpakke bare skal indeholde fed og understreget, holder ikke. Det handler om langt mere," siger Thomas Schnegelsberg.

Vi sætter standarden

Et af de argumenter man ofte støder på i forbindelse med software-produkter er, at brugerfladen er bedre end konkurrenternes. Hvad er det helt præcist, der gør Office mere brugervenligt?

"Det handler om at kunne formidle sine ideer effektivt. En enkel og hurtig brugerflade gør det muligt. Det har vi, og det adskiller os fra konkurrenterne," siger Thomas Schnegelsberg.

"Vores måde at navigere på i Office-pakken er baseret på rigtig mange analyser. Vi har en hel afdeling, der kun arbejder med brugervenlighed. Her analyserer antropologer eksempelvis på forsøgspersoner, der er forsynet med elektroder på kroppen, så man kan følge deres arbejdsmønstre. Resultaterne danner grundlag for vores valg," fortæller Thomas Schnegelsberg.

"Vi tager det meget seriøst. Alle andre, der udvikler kontorprodukter, arbejder i samme retning som vi gør. Vi er de facto standarden for brugerflader," vurderer han.

Med hensyn til en online-kontorpakke har Microsoft dog ikke været de facto standarden, men det skal der nu laves om på.

I forbindelse med lanceringen af Office 2010 er Microsoft også klar med en gratis web-udgave af kontorpakken. Er det et angreb på eksempelvis Googles online-kontorpakke?

"Det vil jeg ikke sige. Vi er den ledende leverandør af Office-produkter, og derfor er det også naturligt, at vi tilbyder en gratis online-tjeneste," lyder det fra Thomas Schnegelsberg.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S