Offentligt ansatte dropper de dyre it-systemer

Dokumenthåndterings-systemerne i det offentlige er et registreringshelvede, derfor fravælger de ansatte ofte de systemer, som den offentlige sektor har investeret store summer i.

Artikel top billede

Gennem det sidste årti har det offentlige postet enorme summer i elektroniske systemer til dokumenthåndtering og sagsbehandling (ESDH).

Men ifølge it-konsulentvirksomheden Devoteam kniber det stadig med at få systemerne til at virke optimalt.

Det fortæller Per Andreasen, der er projektchef med særlig fokus på implementering af dokumenthåndtering i den offentlige sektor hos Devoteam.

"Det offentlige har investeret i mange dyre systemer til dokument-håndtering, men det er efterhånden på tide, at systemerne bliver bragt i anvendelse. Det er som om, at systemerne er blevet gemt hen i et hjørne og bliver brugt for lidt i arbejdsprocessen," siger Per Andreasen.

Han oplever ikke helt den samme problemstilling i det private erhvervsliv, hvor han fornemmer, at man er mere fokuseret på, at it-investeringerne skal give afkast.

Ansatte fravælger registreringshelvede

Per Andreasen mener, at mange af vanskelighederne kan spores tilbage til de mange registreringskrav, der findes i den offentlige sektor, hvor der er krav om, at beslutningerne skal kunne dokumenteres.

Eksempelvis hvis der bliver begæret aktindsigt i en sag, eller hvis sagen efterfølgende skal overdrages til Statens Arkiver.

De mange registreringer er forstyrrende for de offentligt ansattes arbejdsgange, og risikoen er derfor, at de ansatte helt fravælger at bruge dokumenthåndterings-systemerne.

"Nogle gange udvikler det sig til et sandt registreringshelvede i det offentlige, fordi man har valgt at stille så mange krav om registrering og gjort det alt for besværligt for de ansatte at bruge systemet. Så nogle ansatte vælger simpelthen systemet helt fra, fordi det er for besværligt at arbejde med," siger han.

Derfor oplever han ofte, at de ansatte har dokumenterne til at flyde rundt i systemerne.

"Før i tiden havde man et stort rod, fordi man arbejdede med både et papirarkiv og et digitalt arkiv. I dag har man et rod, fordi de digtale dokumenter flyder rundt og både ligger i mail-indbakken, på fil-serveren og i dokumenthåndterings-systemet, og det betyder, at det er svært at skabe et overblik over de digitale dokumenter. Det er jo paradoksalt, fordi det var det, man gerne skulle væk fra med de digitale systemer," siger Per Andreasen.

Derfor bør det offentlige enten forsøge at drosle ned på registreringskravene eller indfører nogle automatiseringsprocesser, der gør systemerne lettere at bruge for de offentligt ansatte, mener han.

Dårlig ledelse

Men han mener også, at en del af problemerne skyldes, at man har købt de forkerte systemer eller ikke har sat dem godt nok op. Desuden er det hans indtryk, at nogle af lederne i det offentlige har været for dårlige til at få integreret systemerne i de daglige arbejdsgange.

"Det er et stort forandringsprojekt og har været en kæmpe ledelsesmæssig udfordring, som man måske ikke har haft nok fokus på," forklarer Per Andreasen.

Han har især oplevet, at problemerne opstår, når dokumenthåndterings-systemerne vender op og ned på arbejdsgangene i det offentlige.

De nye systemer har blandt andet betydet, at en del arbejdsopgaver bliver flyttet fra en sekretær, der tidligere har stået for journaliseringsarbejdet og ud til den enkelte sagsbehandler, der nu selv skal registrere og arkivere dokumenterne digitalt.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird