Ny teknologi og ny energi. Det kan KMD's danske kunder komme til at nyde godt af, hvis virksomheden får held med sine planer om milliardopkøb i Skandinavien.
Det mener Peter Suhr, der er administrerende direktør for it-analysehuset Gartners danske afdeling.
Han vurderer, at KMD vil gå efter virksomheder, der ikke bare kan bidrage med nye kunder, men også med ny teknologi og nye kompetencer.
Ifølge Peter Suhr er det en opkøbsstrategi, som man især ser på verdensmarkedet, hvor store virksomheder som IBM og Oracle går målrettet efter at opkøbe virksomheder, der ligger inde med teknologistumper, som de store virksomheder står og mangler.
Har brug for ny energi
Han mener desuden, at indtoget på nye markeder vil tvinge KMD til nytænkning.
Virksomheder som KMD, der har mange lange kunderelationer og sidder solidt på et marked, satser ofte på gamle og velkendte løsninger, mener Peter Suhr.
"Virksomheder har brug for at være ekstremt skarpe, når de bevæger sig ind på nye markeder. Nu skal de ud til nye kunder og nye konkurrencemæssige situationer. Det, tror jeg, er sundt for KMD at opleve," siger Peter Suhr.
Han tvivler dog på, at KMD's kamp for at komme ind på de nye markeder vil smitte af på de danske kunder i form af lavere priser.
"Det vil kræve, at KMD kan skalere sine løsninger og dermed hente stortdriftsfordele. Men det indebærer, at KMD kan standardisere løsningerne på tværs af markederne. Men hvis det kan lade sig gøre, så er det muligt at hente en gevinst, der kan komme kunderne til gode. Spørgsmålet er bare, om KMD kan se en konkurrencefordel i at sænke priserne," siger Gartner-direktøren.
Datterselskab vil være skarpt adskilt
Brian Troelsen, der er senioranalytiker hos et andet it-analysehus, IDC Nordic, tvivler dog mere på, at KMD's opkøb vil komme til at påvirke de danske KMD-kunder.
Det skyldes, at KMD sandsynligvis vil vælge en konstruktion, hvor de nyindkøbte virksomheder holdes i et datterselskab, der er skarpt adskilt fra det danske.
"På kort sigt er det nok ikke til kundernes fordel. Aktiviteterne på andre markeder vil næppe smitte af på det danske i form af lavere priser eller lignende. KMD's markedsandel i Danmark er så stor, at de formentlig ikke vil være interesseret i at ændre på prisniveauet i Danmark," siger Brian Troelsen, der modsat ikke forventer, at opkøbet vil være til ulempe for de danske kunder.