Artikel top billede

Nogle gange minder IT-Universitetet om et mini-Silicon Valley, mener den 28-årige iværksætter Lau Korsgaard. Privatfoto.

Ung spildesigner: ITU er som et mini-Silicon Valley

Der er en helt speciel iværksætter-ånd på IT-Universitetet, fortæller en ung dansk spildesigner. Hans egen karriere startede med et sex-spil til Nintendo Wii.

I et kontorfællesskab i Pilestræde i det indre København sidder fem unge mennesker, der for to år siden blev færdige med deres uddannelse på IT-Universitetet (ITU).

Her er langt fra ITU's spejlblanke glasfacader og futuristiske arkitektur.

Det knap 25 kvadrameter store lokale, som de deler, er oplyst af et lysstofrør, der hænger lidt løst i skruerne. Ledningerne stikker stadig ud af panelerne, og der er fyldt med tegninger og notater på væggene, som er malet med en særlig maling, der gør det muligt at bruge dem som whiteboard-tavler.

"Ja, her er stadigvæk ret rough," siger 28-årige Lau Korsgaard, der er den ene af de unge iværksættere.

Har fået 770.000 kroner

Kontoret og de fem tidligere ITU'er udgør tilsammen Copenhagen Game Production eller Copenhagen Game Collective, som de også kalder sig, når de kaster sig ud i knap så kommercielle projekter.

For nylig modtog Copenhagen Game Production 770.000 kroner fra Det Danske Filminstitut til at finansiere udviklingen af et spil til Nintendo Wii.

Men i virkeligheden er virksomheder som Copenhagen Game Production en sjældenhed.

For selvom Computerworld forleden kunne fortælle, at ITU er Danmarks førende iværksætter-universitet, så er det blot lidt over 1,1 procent af de danske universitetssstuderende, der vælger at forfølge en iværksætter-karriere i løbet af det første år, efter de har færdiggjort deres uddannelse.

Sammenlignet med de studerende på landets andre universiteter er der dobbelt så mange af de ITU-studerende, der vælger en karriere som selvstændig, når de har afsluttet studiet.

Million-kontrakter og champagne

Og Lau Korsgaard fornemmer tydeligt den særlige iværksætterånd, når han færdes på ITU.

"Der er en speciel ånd derude. Det smager en lille smule af noget mini-Silicon Valley. Enkelte gange har jeg også set folk stå i fredagsbaren og skåle i champagne, mens de fortalte historier om nye million-aftaler," fortæller Lau Korsgaard.

Men trods det oplever han ikke ånden på ITU som udpræget kommerciel.

Han fremhæver de mange praktiske projekter som en væsentlig forklaring på, at de ITU-studerende slår ud på iværksætter-barometeret.

Men i projekterne på spillinjen er det kreative i højsædet, og måske bliver der nogle gange lagt lidt for meget vægt på det kreative og eksperimenterende, mener Lau Korsgaard.

"Jeg mener, at ITU i lidt højere grad burde vurdere de studerendes projekter ud fra, hvor realistiske og forretningsorienterede de er," siger han.

Ifølge Lau Korsgaard betyder de mange projekter dog, at en stor del af de studerende allerede under studiet begynder at overveje, hvordan deres kreative ideer kan blive til reelle forretningsideer.

Det var også allerede under studietiden, at Copenhagen Game Production tog sin begyndelse.

Sex-lege satte skub i drømmene

I 2008 vandt Lau Korsgaard og de fire andre prisen "Most fun game" til spilarrangementet IndieCade i Seattle.

Virksomheden vandt med spillet 'Dark Room Sex Game', og det er noget så udsædvanligt som et sex-spil til Nintendo Wii.

Spillet adskiller sig desuden fra de fleste andre spil ved, at spillerne ikke skal kigge på en skærm, men på hinanden.

Når spillerne svinger spil-controlleren til Wii'en, frembringer de en række stønne-lyde, og det gælder så for spillerne om at finde en fælles rytme indtil, at de i fællesskab når klimaks.

"Spillet er fuldstændig ikke-kommercielt. Men det fik os til at sætte os ned og overveje, hvordan vi kunne skabe noget mere kommercielt ud fra det samme koncept," siger Lau Korsgaard.

Børnevenlig udgave

Derfor arbejder den københavnske spilvirksomhed på en ny og mere børnevenlig udgave af spillet, hvor sexpartnere og stønnelyde er skiftet ud med troldmænd, der skyder med magi efter hinanden.

Det er til det projekt, at virksomheden har modtaget de 770.000 støttekroner fra Filminstituttet.

Han forklarer, at virksomheden ikke har nogen stramt fastlagt strategi for, hvordan iværksætter-eventyret fortsat skal udvikle sig.

"Vi er nok meget hovedkuldse, og det er jo ikke nødvendigvis godt. Men vi har først og fremmest en strategi, der hedder, at vi skal lave noget, der er så fedt som muligt for de ressourcer, som vi har til rådighed," siger han.

Se spillet her

Har du svært ved at forestille dig, hvordan et sex-spil til Nintendo Wii virker? Så klik på YouTube klippet for at få en demonstration.

Det kan dog anbefales at dæmpe lyden, hvis du er på arbejde.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere