Microsoft satser på H.264-formatet men freder Flash

Det er HTML5-specifikationen og H.264-formatet, der skal levere video i Internet Explorer i fremtiden, lyder det fra Microsoft. Selskabet freder samtidig Adobes Flash - se hvorfor.

Artikel top billede

"Webbens fremtid er HTML5."

Så kort og kontant lyder det i et blogindlæg fra Microsoft efter længere tids debat om de forskellige teknologier til video på internettet, hvor det foruden HTML5-specifikationen og diverse video-formater handler om Adobes Flash og Microsofts egen Silverlight-teknologi.

"Microsoft er dybt involveret i HTML5-processen med W3C (World Wide Web Consortium, red.) HTML5 vil blive meget vigtig i forhold til avancerede, interaktive web-applikationer og design af sider," forklarer selskabets Dean Hachamovitch, som står i spidsen for udviklingen af Internet Explorer.

Han forklarer, at HTML5-specifikationen beskriver video-support uden at specificere et bestemt video-format. Microsoft har dog nu sin egen holdning til spørgsmålet.

"Vi mener, at H.264 er et fantastisk format. I HTML5-supporten vil IE9 alene understøtte afspilning af H.264-video," skriver Microsoft-chefen.

Splid om codecs

Selvom der, som Microsoft så korrekt skriver, er bred opbakning til H.24 i industrien, har der tidligere været en del strid om netop det specifikke video-format, der skal understøttes i HTML5.

Mens Apple, der står bag Safari-browseren, har modsat sig, at det konkrete codec skulle være Ogg Theora, har flere af de andre browserproducenter modsat sig H.264. Det fik sidste sommer den konsekvens, at man helt fjernede den del af HTML5-specifikationen, der omhandlede de konkrete codecs.

Det giver den udfordring for indholdsleverandørerne, at de dermed ikke kan anvende <video>-tagget, og samtidig regne med, at alle browsere kan afspille det format, man har valgt.

Microsoft føler sig dog overbevist om, at H.264 er vejen frem for Internet Explorer.

"Udviklere kan selvfølgelig stole på H.264-codec'et og det underlæggende operativsystems hardware-understøttelse, som Windows 7, uden at skulle betale ekstra," skriver Dean Hachamovitch i sit blogindlæg.

Flash på vej ud i kulden?

Det første udkast til HTML5-standarden blev frigivet i januar 2008, efter at der var blevet arbejdet på standarden siden 2004. Men udviklingen af HTML 5 tager tid, og derfor forventes det, at den endelige standard først vil ligge klar i 2012. Herefter skal den testes og evalueres frem til 2022.

Selvom den næste version af HTML altså endnu er under udarbejdelse, er der understøttelse af HTML5 i de fleste nyere browsere.

Med HTML5 kommer en web-standard, der understøtter det web-indhold, som i dag kræver installation af plugins, som Flash eller Silverlight.

HTML5 kommer dermed til at betyde øget konkurrence for henholdsvis Adobe og Microsoft.

Microsoft peger sjovt nok selv på, at Silverlight skam har en fremtid, selvom HTML5 stormer frem. Forklaringen er, at HTML5, alt andet lige, kun understøtter de mere simple medie-funktioner, og eksempelvis ikke fastforward, slowmotion og lignende, har Microsoft tidligere forklaret.

I det nye blog-indlæg giver Microsoft også udtryk for, at Flash fortsat har en fremtid.

"Der er problemer med Flash, særligt omkring stabilitet, sikkerhed og ydeevne. Vi arbejder tæt sammen med Adobes ingeniører, og deler information om de problemer, vi kender til i vedvarende diskussioner. På trods af disse problemer, fortsætter Flash med at være en vigtig del af at levere en god brugeroplevelse på nutidens internet," skriver Microsofts Dean Hachamovitch.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil