Telia: Umuligt at levere ip-tv til Udkantsdanmark

TDC's priser på multicast er så høje, at det ikke er til at få en bæredygtig forrretning, lyder det fra Telia. Derfor må danskere i bestemte områder af landet undvære ip-tv fra Telia.

Artikel top billede

Foto: Ernst Tobisch.

TDC halverer til juli prisen for at benytte teleselskabets multicast-teknologi.

Det er den teknologi, som tjenesteudbydere benytter sig af, hvis de leverer ip-tv igennem TDC's telecentraler.

Men prisfaldet er slet ikke nok, lyder det nu fra Telia.

Teleselskabet var for nylig fremme med kritik af TDC's priser, og trods en halvering af lejeprisen er den stadig al for høj, mener Telias juridiske direktør, Jens Ottosen-Støtt.

"Selv med de nye priser er der en ganske betragtelig økonomisk barriere for at kunne gå ind og konkurrere på det her område. Vi arbejder med nogle priser, som gør, at vi skal have op imod 100.000 kunder, før der er balance i tingene," siger Telia-direktøren.

Telia har i dag infrastruktur og teknik til at levere ip-tv til op mod 40 procent af danskerne, uden at selskabet skal leje sig ind hos TDC for at benytte selskabets multicast-teknologi. Det er typisk i byområderne, at Telia har sin egen teknik.

"Det er i de områder, hvor vi og alle andre kan konkurrere med TDC. Det er også der, at der er antenneforeninger. Det er der, hvor der er mange ting, som kunderne kan vælge," fortæller Jens Ottosen-Støtt og fortsætter:

"Ligeså snart vi er i yderområderne, er der i realiteten kun TDC's kobber eller mobilt bredbånd. Det mobile bredbånd kan blive bedre, ja, men skal man have triple play, så skal det køre på det faste net."

TDC's ip-tv går som varmt brød

TDC lancerede i januar 2009 det populære produkt HomeTrio. Et produkt, hvor kunderne får telefoni, internet og tv via telefonstikket. Det er et produkt, som cirka et år senere nærmede sig 100.000 kunder.

I den tid har Telia ifølge Jens Ottosen-Støtt forsøgt at få TDC til at ændre sin prisstruktur, fordi den holder konkurrenterne ude.

"Det generer os yderligere, at vi har forhandlet med TDC i to år om det her, og de to år har TDC brugt til at skumme markedet og tage alle de kunder, der lå lige for. Markedet er blevet støvsuget af TDC nu, så nu er det meget hårdere at gå ud og få nye kunder," lyder det fra Jens Ottosen-Støtt.

Pengene er bedre brugt i Georgien

Telia har dog muligheden for selv at lægge teknik ud i de områder, som selskaber ikke dækker i dag.

"Det er alt, alt for dyrt, hvis vi selv skal dække yderområderne op med vores egen teknologi," svarer Telia-direktøren til den tanke.

Han fortæller videre, at Telia er et multinationalt selskab, og derfor konkurrerer Telia i Danmark med telekoncernens andre datterselskaber.

"Står vi og kigger på meget langsigtede investeringer, så konkurrerer vi med områder, hvor der er muligheder for at få pengene hjem, og det kan ikke betale sig at investere i den slags infrastruktur i Danmark. Det tager for lang tid. Vi gør i stedet noget andet, og det kunne være at investere i infrastruktur i Georgien, Aserbajdsjan eller sådan noget," siger han.

Telenor opgav ip-tv

Telenors regulatoriske chef, Nicholai Kramer-Pfeiffer, fortalte i sidste uge til Computerworld, at TDC's prisstruktur var en af hovedårsagerne til, at teleselskabet sidste år opgav at levere ip-tv i Danmark.

TDC's koncernstrategichef Eva Berneke fortalte ved samme lejlighed, at hun tvivlede på, at TDC's priser var årsagen til, at Telenor trak stikket ud af sit ip-tv-projekt. Hun fortalte samtidig, at TDC gerne ser fremmede udbydere i sit net.

"Vi vil rigtig gerne udnytte vores infrastruktur, og vi vil meget gerne have, at Telia og Telenor bruger den gode infrastruktur, som vi har. Det gælder også andre tjenester end telefoni, og derfor har vi været lydhøre over for det," fortalte Eva Berneke.

Læs artiklen: TDC sænker priser efter kritik fra konkurrenter.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil