Telia: Umuligt at levere ip-tv til Udkantsdanmark

TDC's priser på multicast er så høje, at det ikke er til at få en bæredygtig forrretning, lyder det fra Telia. Derfor må danskere i bestemte områder af landet undvære ip-tv fra Telia.

Artikel top billede

Foto: Ernst Tobisch.

TDC halverer til juli prisen for at benytte teleselskabets multicast-teknologi.

Det er den teknologi, som tjenesteudbydere benytter sig af, hvis de leverer ip-tv igennem TDC's telecentraler.

Men prisfaldet er slet ikke nok, lyder det nu fra Telia.

Teleselskabet var for nylig fremme med kritik af TDC's priser, og trods en halvering af lejeprisen er den stadig al for høj, mener Telias juridiske direktør, Jens Ottosen-Støtt.

"Selv med de nye priser er der en ganske betragtelig økonomisk barriere for at kunne gå ind og konkurrere på det her område. Vi arbejder med nogle priser, som gør, at vi skal have op imod 100.000 kunder, før der er balance i tingene," siger Telia-direktøren.

Telia har i dag infrastruktur og teknik til at levere ip-tv til op mod 40 procent af danskerne, uden at selskabet skal leje sig ind hos TDC for at benytte selskabets multicast-teknologi. Det er typisk i byområderne, at Telia har sin egen teknik.

"Det er i de områder, hvor vi og alle andre kan konkurrere med TDC. Det er også der, at der er antenneforeninger. Det er der, hvor der er mange ting, som kunderne kan vælge," fortæller Jens Ottosen-Støtt og fortsætter:

"Ligeså snart vi er i yderområderne, er der i realiteten kun TDC's kobber eller mobilt bredbånd. Det mobile bredbånd kan blive bedre, ja, men skal man have triple play, så skal det køre på det faste net."

TDC's ip-tv går som varmt brød

TDC lancerede i januar 2009 det populære produkt HomeTrio. Et produkt, hvor kunderne får telefoni, internet og tv via telefonstikket. Det er et produkt, som cirka et år senere nærmede sig 100.000 kunder.

I den tid har Telia ifølge Jens Ottosen-Støtt forsøgt at få TDC til at ændre sin prisstruktur, fordi den holder konkurrenterne ude.

"Det generer os yderligere, at vi har forhandlet med TDC i to år om det her, og de to år har TDC brugt til at skumme markedet og tage alle de kunder, der lå lige for. Markedet er blevet støvsuget af TDC nu, så nu er det meget hårdere at gå ud og få nye kunder," lyder det fra Jens Ottosen-Støtt.

Pengene er bedre brugt i Georgien

Telia har dog muligheden for selv at lægge teknik ud i de områder, som selskaber ikke dækker i dag.

"Det er alt, alt for dyrt, hvis vi selv skal dække yderområderne op med vores egen teknologi," svarer Telia-direktøren til den tanke.

Han fortæller videre, at Telia er et multinationalt selskab, og derfor konkurrerer Telia i Danmark med telekoncernens andre datterselskaber.

"Står vi og kigger på meget langsigtede investeringer, så konkurrerer vi med områder, hvor der er muligheder for at få pengene hjem, og det kan ikke betale sig at investere i den slags infrastruktur i Danmark. Det tager for lang tid. Vi gør i stedet noget andet, og det kunne være at investere i infrastruktur i Georgien, Aserbajdsjan eller sådan noget," siger han.

Telenor opgav ip-tv

Telenors regulatoriske chef, Nicholai Kramer-Pfeiffer, fortalte i sidste uge til Computerworld, at TDC's prisstruktur var en af hovedårsagerne til, at teleselskabet sidste år opgav at levere ip-tv i Danmark.

TDC's koncernstrategichef Eva Berneke fortalte ved samme lejlighed, at hun tvivlede på, at TDC's priser var årsagen til, at Telenor trak stikket ud af sit ip-tv-projekt. Hun fortalte samtidig, at TDC gerne ser fremmede udbydere i sit net.

"Vi vil rigtig gerne udnytte vores infrastruktur, og vi vil meget gerne have, at Telia og Telenor bruger den gode infrastruktur, som vi har. Det gælder også andre tjenester end telefoni, og derfor har vi været lydhøre over for det," fortalte Eva Berneke.

Læs artiklen: TDC sænker priser efter kritik fra konkurrenter.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S