Avatar billede kim1a Ekspert
16. oktober 2015 - 11:59 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

VBA Opsamling fra flere ark fejl i kode

Jeg er nu ved at skrue min vba sammen via de input jeg fik fra
thor_ostergaard
www.it-fjernundervisning.dk
I spørgsmålet: http://www.eksperten.dk/spm/1006322, men en kort forklaring:

Jeg står i et faneblad i en mappe, hvor jeg ønsker en makro der åbner en række (alle) workbooks i en mappe på vores fællesdrev. Går det samme faneblad ("Sap Data") igennem i hver workbook finder linjer som indeholder et bestemt reg nr og kopierer dem ind i min oprindelige fane fra række 9 og ned.

Jeg er gået i stå i følgende udtryk:
If Range(wkbInput.Worksheets("SAP data").Range(ranRæk, 12)).Value = strVognID Then

Den melder fejl object. Jeg forsøger blot at sige at linje x,12 (kolonne k i pågældende linje) er lig med et defineret reg nr.
Min variabel for ranRæk er på tidspunktet for fejl = 432107, så det er som om de fleste rækker virker?

Min kode ser således ud:
Sub skab_vognkort()
    ' Optimering af åbning og gennemløb
    Dim cal As Integer
    cal = Application.Calculation
    Application.Calculation = xlCalculationManual
    Application.ScreenUpdating = False

    ' Definer variable
    Dim wkbMaster As Workbook
    Dim wkbInput As Workbook
    Dim strMappe As String
    Dim strFil As String
    Dim ranRæk As Range
    Dim strVognID As String

    ' Udfyld variable
    Set wkbMaster = ActiveWorkbook
    strMappe = wkbMaster.Names("regnskabsfiler").RefersToRange.Value
    strFil = Dir(strMappe & "\*.*")
    strVognID = wkbMaster.Sheets(2).Range("B2").Value

    ' Fjern skrivebeskyttelse fra faneblad
    ActiveSheet.Unprotect

    Do While strFil <> ""
        ' Laver gennemløb af alle filer i mappen defineret i B1
        Set wkbInput = Workbooks.Open(strMappe & "\" & strFil, False, True)
        ' Kopierer hver linje der i kolonne 12 (k) har samme reg nr som står i B2
        For Each ranRæk In Range(wkbInput.Worksheets("SAP data").Range("A3"), wkbInput.Worksheets("SAP data").Range("A1").Offset(wkbInput.Worksheets("SAP data").Rows.Count - 1, 0).End(xlUp)).Cells
            If Range(wkbInput.Worksheets("SAP data").Range(ranRæk, 12)).Value = strVognID Then
            ranRæk.EntireRow.Copy wkbMaster.Worksheets(2).Range("A9").Offset(wkbMaster.Worksheets(2).Rows.Count - 1, 0).End(xlUp).Offset(1, 0)
            End If
        Next
        wkbInput.Close
    Loop

    ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True

    ' Afslut optimering og "almindeliggøre" Excel kalkulationer
    ActiveWorkbook.ActiveSheet.Protection = True
    Application.Calculation = cal
    Application.ScreenUpdating = True
End Sub

Hjælp :-)
Avatar billede bak Seniormester
16. oktober 2015 - 12:30 #1
prøv at ændre
If Range(wkbInput.Worksheets("SAP data").Range(ranRæk, 12)).Value = strVognID then

til
If ranRæk.offset(,12)=strVognID then
Avatar billede kim1a Ekspert
16. oktober 2015 - 13:19 #2
Ja nu løber den igennem uden fejl, men den sætter ikke linjerne ind, og den lukker ikke mit skema der åbnes for gennemløb.
16. oktober 2015 - 15:19 #3
Prøv med

If ranRæk.Offset(0, 12)).Value = strVognID
16. oktober 2015 - 15:20 #4
If ranRæk.Offset(0, 12).Value = strVognID Then

(en enkelt parantes for meget)
Avatar billede kim1a Ekspert
16. oktober 2015 - 15:31 #5
Den går så i stå i næste linje:

ranRæk.EntireRow.Copy wkbMaster.Worksheets(2).Range("A9").Offset(wkbMaster.Worksheets(2).Rows.Count - 1, 0).End(xlUp).Offset(1, 0)

Hvor den igen har ranRæk værdien: 432107

Jeg undrer mig meget. Jeg har forsøgt at sikre mig der ikke er flere rækker under. Filen den åbner og gennemløber har i fanebladet "SAP data" 176 rækker

Tror I det vil give mening at angive en variant som nulstilles for hvert loop der giver antallet af rækker i fanebladet?

Med min begrænsede forståelse skulle den være:
For ranRæk 3 to X (variablen der angiver antal rækker i det konkrete ark)
If range(ranRæk, 12) = strVognID then copy blabla
end if
Next
Avatar billede kim1a Ekspert
16. oktober 2015 - 15:40 #6
Kan det evt. være noget med active workbook har ændret sig, fordi den er igang med at kigge en anden workbook igennem?

Eller når jeg definerer wkbMaster tidligt til active - husker den så på den, uanset at active egentlig skifter?
16. oktober 2015 - 15:52 #7
ranRæk er et objekt, der peger på den celle i kolonne a den er kommet til.
Værdien er indholdet af cellen.

Vil du vide hvilken række det drejer sig om skal du bruge ranRæk.Row.

wkbMaster.Worksheets(2).Range("A9").Offset(wkbMaster.Worksheets(2).Rows.Count - 1, 0).End(xlUp).Offset(1, 0)

Skal være

wkbMaster.Worksheets(2).Range("A1").Offset(wkbMaster.Worksheets(2).Rows.Count - 1, 0).End(xlUp).Offset(1, 0)
Avatar billede kim1a Ekspert
19. oktober 2015 - 12:05 #8
Det må være meget jeg ikke forstår. Jeg troede bare jeg kunne sikre mig at den hoppede 9 rækker ned, men fint. Da jeg ændrede det kørte den. Dog går den nu i en uendelig løkke og kopierer de samme to linjer fra det samme skema igen og igen.

Do While strFil <> ""
        ' Laver gennemløb af alle filer i mappen defineret i B1
        Set wkbInput = Workbooks.Open(strMappe & "\" & strFil, False, True)
        ' Kopierer hver linje der i kolonne 12 (k) har samme reg nr som står i B2 i vognkortfilen
        For Each ranRæk In Range(wkbInput.Worksheets("SAP data").Range("A3"), wkbInput.Worksheets("SAP data").Range("A1").Offset(wkbInput.Worksheets("SAP data").Rows.Count - 1, 0).End(xlUp)).Cells
            If ranRæk.Offset(, 11).Value = strVognID Then
            ranRæk.EntireRow.Copy wkbMaster.Worksheets("Vognkort").Range("A1").Offset(wkbMaster.Worksheets("Vognkort").Rows.Count - 1, 0).End(xlUp).Offset(1, 0)
            End If
        Next
        wkbInput.Close
        Loop

Hvad gør jeg yderligere galt?

(beklager de mange spm)
19. oktober 2015 - 12:29 #9
Du mangler strFil = dir lige før dit loop.
Avatar billede kim1a Ekspert
19. oktober 2015 - 12:54 #10
Så smukt. Tak for al din hjælp. Den færdige kom til at se således ud:

' Optimering af åbning og gennemløb
    Dim cal As Integer
    cal = Application.Calculation
    Application.Calculation = xlCalculationManual
    Application.ScreenUpdating = False

    ' Definer variable
    Dim wkbMaster As Workbook
    Dim wkbInput As Workbook
    Dim strMappe As String
    Dim strFil As String
    Dim ranRæk As Range
    Dim strVognID As String

    ' Udfyld variable
    Set wkbMaster = ActiveWorkbook
    strMappe = wkbMaster.Names("regnskabsfiler").RefersToRange.Value
    strFil = Dir(strMappe & "\*.*")
    strVognID = wkbMaster.Sheets(2).Range("B2").Value

    ' Fjern skrivebeskyttelse fra faneblad
    ActiveSheet.Unprotect

    Do While strFil <> ""
        ' Laver gennemløb af alle filer i mappen defineret i B1
        Set wkbInput = Workbooks.Open(strMappe & "\" & strFil, False, True)
        ' Kopierer hver linje der i kolonne 12 (k) har samme reg nr som står i B2 i vognkortfilen
        For Each ranRæk In Range(wkbInput.Worksheets("SAP data").Range("A3"), wkbInput.Worksheets("SAP data").Range("A1").Offset(wkbInput.Worksheets("SAP data").Rows.Count - 1, 0).End(xlUp)).Cells
            If ranRæk.Offset(, 11).Value = strVognID Then
            ranRæk.EntireRow.Copy wkbMaster.Worksheets("Vognkort").Range("A1").Offset(wkbMaster.Worksheets("Vognkort").Rows.Count - 1, 0).End(xlUp).Offset(1, 0)
            End If
        Next
        wkbInput.Close
        strFil = Dir
        Loop

    ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True

    ' Afslut optimering og "almindeliggøre" Excel kalkulationer
    ActiveSheet.Protect
    Application.Calculation = cal
    Application.ScreenUpdating = True
End Sub