Avatar billede nemlig Professor
16. oktober 2016 - 17:37 Der er 42 kommentarer og
4 løsninger

Windows update søger og søger

Hejsa.
Jeg har bøvlet med svigermors mini-pc (MSI DC111), da windows ikke vil starte og vil gå i reparationstilstand. Opstarten kører i ring, så nu har jeg  købt ny Windows 7 Home SP1 og installeret fra USB. Primær disk er formatteret og derefter har jeg installeret Win7 på ny. Herefter har jeg installeret driver til netkort og har hul igennem til nettet.
Jeg starter Windows Update og søger efter opdateringer. Men den bliver med at søge, uden at der sker mere. Den animerede bjælke er ikke frosset.
Når jeg viser joblisten, kan jeg se under "Processer", at CPU-brug ligger konstant på 49%-51%. Jeg kan se, at det svchost.exe der forbruger.

Altså en fuldstændig ny og ren installation af Windows 7, hvor Windows Update ikke fungerer. Håber på lidt input til løsning.
Avatar billede ebea Ekspert
16. oktober 2016 - 17:45 #1
Avatar billede poko1 Ekspert
16. oktober 2016 - 18:10 #2
Jeg har lagt et par filer i en mappe du kan hente ned og køre! Der er en vejledning i et Word Dokument.
http://www.filedropper.com/win7update
Avatar billede nemlig Professor
16. oktober 2016 - 18:12 #3
Tak for input. Jeg har nu downloadet opdateringen og startet installationen. Men der sker det samme...... Den går i stå i installationsvinduet, hvor der står "Søger efter opdateringer på denne computer.... Animationsbjælken er ikke frosset. Der sker også det samme i processor, nemlig at svchost.exe forbruger 50%.

Kan også nævne, at inden PC'en fik fejl, kunne jeg se, at Win Update ikke var sket siden juni og at Essential heller ikke kunne opdateres. Her prøvede den også at installere opdateringerne, men blev aldrig færdig.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. oktober 2016 - 19:03 #4
du skal nok - fra en helt ny opsætning - aktivere windows før du kan noget andet mht opdatering osv.
Så fra formatering, windows ind, drivere (hentet til usb på anden pc) så lan virker. Aktivér windows, og så gå efter opdateringer.
Avatar billede nemlig Professor
16. oktober 2016 - 19:07 #5
#2 Tak for hjælpen :)

1. Jeg har tjekket versionen, og den er faktisk nyere, end den som Microsoft, iflg. linket, skriver er den nyeste. Min version hedder 7.6.7600.320 (jeg kan dog se, at den nu er blevet endnu nyere, efter at jeg har gjort noget i punkt 2 eller 3. Versionen er nu 7.6.7601.19116.

2. Jeg prøvede at installere den første, men den gik i stå, der hvor den søger efter opdateringer på computer. Vinduet kunne i øvrigt ikke lukkes ved klik på "Annuller".

3. Jeg kørte UpdateFix og herefter kunne jeg godt installere de 2 første opdateringer, som du linkede til. Men den 3. gav samme problemer, som tidligere.

Så nu har jeg genstarter PC'en og prøvet at installere den 3. opdatering igen, men samme resultat, hvor der ikke sker mere, når den skriver "Søger efter opdateringer på denne computer".
Jeg væbner mig lige med tålmodighed, og ser om der sker noget efter længere tid......
Avatar billede nemlig Professor
16. oktober 2016 - 19:10 #6
#2 Hov - der er sket noget positivt :). Update nr. 3 gik også i gang efter nogle minutter. Og jeg kan se, at den automatisk Winupdate også er kommet i gang. Nu venter jeg spændt og ser, hvad der sker.
Status følger.....
Avatar billede nemlig Professor
16. oktober 2016 - 19:28 #7
#4 Man har 30 dage til at aktivere. Indtil da bør updates mm. fungere. Men jeg indtastede i øvrigt produktnøglen under installationen.
Avatar billede poko1 Ekspert
16. oktober 2016 - 19:40 #8
Her eren række Andre Muligheder Som jeg for nylig brugte på en ny installeret Windows 7 sp.1  DA DEN ENDELIG GIK IGANG VAR DER 287 FILER!
Start Commandoprompt som administrator
net stop wuauserv
net stop cryptSvc
net stop bits
net stop msiserver
Det næste skridt er nu at omdøbe mapperne Software Distribution og Catroot2. Gør dette sådan ved at skrive følgende kommandoer:
ren C:\Windows\SoftwareDistribution SoftwareDistribution.old
ren C:\Windows\System32\catroot2 Catroot2.old
Efter du har omdøbt mapperne, kan du skrive dette ind:
net start wuauserv
net start cryptSvc
net start bits
net start msiserver

https://support.microsoft.com/da-dk/kb/2714434
http://download.microsoft.com/download/F/E/7/FE74974A-9029-41A0-9EB2-9CCE3FC20B99/WindowsUpdateDiagnostic.diagcab
Update for Windows 7 for x64-based Systems (KB3102810)
Update for Windows 7 for x64-based Systems (KB3135445)
Update for Windows 7 for x64-based Systems (KB3050265)
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. oktober 2016 - 20:30 #9
Hej nemlig
Her er et par andre muligheder:
1. https://supportpcogandet.dk/opdatering
2. http://www.filedropper.com/windowsupdatereset

Pkt. 2 er egentlig blot en BAT fil med flg. indhold:
@ECHO OFF
echo Simple Script to Reset / Clear Windows Update
echo.
PAUSE
echo.
attrib -h -r -s %windir%\system32\catroot2
attrib -h -r -s %windir%\system32\catroot2\*.*
net stop wuauserv
net stop CryptSvc
net stop BITS
ren %windir%\system32\catroot2 catroot2.old
ren %windir%\SoftwareDistribution sold.old
ren "%ALLUSERSPROFILE%\application data\Microsoft\Network\downloader" downloader.old
net Start BITS
net start CryptSvc
net start wuauserv
echo.
echo Task completed successfully...
echo.
PAUSE
Avatar billede nemlig Professor
17. oktober 2016 - 08:33 #10
Mange tak for jeres input.
Det blev en lang opdateringsproces med 221 opdateringer. Her til morgen kunne jeg se, at den blev færdig kl. 3 i nat. Men der var en update, der var mislykkedes, så den kørte jeg igen med succes.
Herefter var der 9 stk. "anbefalede", som jeg satte i gang,
MEN NU ER DET GALT IGEN. Der står "Henter opdateringer..." og "Henter 9 opdateringer (0 KB ialt, 0% udført)" Og igen bliver der anvendt 50% processer af  svchost.exe.

Jeg har ikke gjort noget af det, der står i #8 og #9 da det jo umiddelbart fungerede.

Nu er jeg i tvivl om, hvad jeg kan gøre?
Avatar billede claes57 Ekspert
17. oktober 2016 - 08:44 #11
Nogle gange skal man genstarte efter endt indlæsning for at windows kan køre de nye opdateringer ind. Det kan være, at den nu ruller det hele tilbage fordi den mangler genstarten, og derfor ikke kan køre det nye ind før det fra i nat er på plads (eller fjernet igen).
Avatar billede poko1 Ekspert
17. oktober 2016 - 08:47 #12
Prøv at køre den Update fix Der var med i #2

Gå  ind på dit C:\Windows\SoftwareDistribution      Find denne mappe og slet indholdet.
Avatar billede nemlig Professor
17. oktober 2016 - 09:08 #13
#11 Hjalp desværre ikke.
#12 Har nu kørt fixet, men er ikke med på hvilken mappe, jeg skal slette. Kan du komme det lidt nærmere :)
Avatar billede poko1 Ekspert
17. oktober 2016 - 09:52 #14
Gå ind på di C:\Windows kør ned ti du finder mappen  "SoftwareDistribution" og tøm indholdet!  Ser nogenlunde sådan ud Nogle ting slettes ikke og det skal de heller ikke.
AuthCabs
DataStore
DeliveryOptimization
Download
PostRebootEventCache.V2
SLS
ReportingEvents
Avatar billede nemlig Professor
17. oktober 2016 - 11:31 #15
OK - super.
Min tvivl gik på, om det er korrekt, at jeg skal slette alt indhold incl. de mange undermapper.

Hvad mener du med, at nogle ting ikke slettes?
Jeg forstår det derhen, at jeg skal åbne mappen "c:\Windows\SoftwareDistribution" og marker alt indhold incl. undermapper, og derefter slette?

Tak for din tålmodighed :)
Avatar billede poko1 Ekspert
17. oktober 2016 - 11:38 #16
Dem der ikke slettes er skrivebeskyttet og er en del af styresystemet resten bliver genoprettet ved opdateringen
Avatar billede nemlig Professor
17. oktober 2016 - 12:17 #17
Så har jeg kørt fixet og slettet filer/mapper. Det har desværre ikke løst det. Update søger og søger......

Men der går måske noget galt i kørslen af fixet. Kan se, at der er flere ting, der ikke lykkedes. Jeg har taget en kopi af cmd-vinduet:

VIGTIGT!
NET HELPMSG XXXX vises hvis en tjeneste allerede er stoppet osv.
Tag dig ikke af dette!

Starter script...

Tjenesten BITS (Background Intelligent Transfer Service) er ikke blevet startet.

Der er mere hjælp til rådighed, hvis du taster NET HELPMSG 3521.

Checking the bits service status.
        STATE              : 1  STOPPED
Tjenesten Windows Update er ikke blevet startet.

Der er mere hjælp til rådighed, hvis du taster NET HELPMSG 3521.

Checking the wuauserv service status.
        STATE              : 1  STOPPED
Tjenesten Program-id er ikke blevet startet.

Der er mere hjælp til rådighed, hvis du taster NET HELPMSG 3521.

Checking the appidsvc service status.
        STATE              : 1  STOPPED
Tjenesten Kryptografiske tjenester stopper..
Tjenesten Kryptografiske tjenester er stoppet.

Checking the cryptsvc service status.
        STATE              : 1  STOPPED

Windows IP-konfiguration

DNS Resolver Cache blev tømt.
Fil slettet - C:\ProgramData\Application Data\Microsoft\Network\Downloader\qmgr0
.dat
Fil slettet - C:\ProgramData\Application Data\Microsoft\Network\Downloader\qmgr1
.dat

Kan alle disse problemer ikke lugte af, at der er noget galt med pc'en. Der er tale om en nyformateret hd og med en helt ren Windows 7 installation?
Avatar billede poko1 Ekspert
17. oktober 2016 - 12:43 #18
Kør Comandoprompt som Administrator
Indtast følgende efter tur husk tryk enter efter hver commando ! du kan kopiere og sætte ind

net stop wuauserv

cd %systemroot%\SoftwareDistribution
ren Download Download.old
regsvr32 %windir%\system32\wups2.dll

net start wuauserv

NET START BITS

NET START WUAUSERV

SC QUERYEX BITS

SC QUERYEX WUAUSER

Genstart Pc:
Ps. Du må ikke have Update kørende i medens.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. oktober 2016 - 13:01 #19
Avatar billede nemlig Professor
17. oktober 2016 - 13:18 #20
#18
Hermed gjort, men der var et par fejl. Start af tjenesterne BITS og WUAUSERV gav en melding, om at de allerede var startet.
Og den sidste kommandolinje fejlede. Se herunder:
Microsoft Windows [version 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes.

C:\Windows\system32>net stop wuauserv
Tjenesten Windows Update stopper.
Tjenesten Windows Update er stoppet.

C:\Windows\system32>cd %systemroot%\SoftwareDistribution

C:\Windows\SoftwareDistribution>ren Download Download.old

C:\Windows\SoftwareDistribution>regsvr32 %windir%\system32\wups2.dll

C:\Windows\SoftwareDistribution>net start wuauserv
Tjenesten Windows Update starter.
Tjenesten Windows Update er startet.

C:\Windows\SoftwareDistribution>NET START BITS
Den anmodede tjeneste er allerede blevet startet.

Der er mere hjælp til rådighed, hvis du taster NET HELPMSG 2182.

C:\Windows\SoftwareDistribution>NET START WUAUSERV
Den anmodede tjeneste er allerede blevet startet.

Der er mere hjælp til rådighed, hvis du taster NET HELPMSG 2182.

C:\Windows\SoftwareDistribution>SC QUERYEX BITS

SERVICE_NAME: BITS
        TYPE              : 20  WIN32_SHARE_PROCESS
        STATE              : 4  RUNNING
                                (STOPPABLE, NOT_PAUSABLE, IGNORES_SHUTDOWN)
        WIN32_EXIT_CODE    : 0  (0x0)
        SERVICE_EXIT_CODE  : 0  (0x0)
        CHECKPOINT        : 0x0
        WAIT_HINT          : 0x0
        PID                : 980
        FLAGS              :

C:\Windows\SoftwareDistribution>SC QUERYEX WUAUSER
[SC] EnumQueryServicesStatus:OpenService MISLYKKEDES 1060:

Den angivne tjeneste findes ikke som en installeret tjeneste.

C:\Windows\SoftwareDistribution>
Avatar billede nemlig Professor
17. oktober 2016 - 13:40 #21
#19 Den kvitterer med, Fundne problemer:
1. Windows Update-fejl 0x80070057(2016-10-17-T-01_29_56) - Ikke løst
2. Der opstod problemer under installation af de seneste opdateringer - ikke løst
3. Der opstod problemer under installation af de seneste opdateringer - ikke løst
4. Service registration is missig or corrupt - løst
Avatar billede poko1 Ekspert
17. oktober 2016 - 13:58 #22
Kør CMD som Administrator kopier  sæt dette ind
sfc /scannow
det kan tage lidt tid
Avatar billede poko1 Ekspert
17. oktober 2016 - 14:19 #23
Avatar billede nemlig Professor
17. oktober 2016 - 14:26 #24
#22 Er nu scannet og der er ikke fundet fejl.
#23 Jeg hentede Chrome, som noget af det første, da jeg havde fået etableret net. IE er i aftenens/nattes win-update blevet opdateret.

Det er godt nok op af bakke.......... Lugter det af noget hardware fejl?
Avatar billede poko1 Ekspert
17. oktober 2016 - 14:51 #25
Jeg tror nærmere at det er et Driver Update problem
Avatar billede nemlig Professor
17. oktober 2016 - 14:59 #26
Hmmm. PC'en var formateret + ren installation. Herefter installerede jeg driver til netkortet, som jeg hentede direkte på PC-producentens hjemmeside. Herefter var der hul igennem til nettet, og som det næste startede jeg Winupdate. Og det fejlede. Dermed er det kun netkorts-driveren, der var installeret. Jeg gjorde det endda med standardskærm på 640x480. Så ingen skærmdriver.

Jeg aner ikke mine levende råd.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. oktober 2016 - 15:05 #27
Prøv at køre Slimdrive du vil undre dig Den hnter dem på deres software ID
http://download.cnet.com/SlimDrivers-Free/3000-18513_4-75279940.html?part=dl-0
Avatar billede nemlig Professor
17. oktober 2016 - 15:55 #28
#27 Jeg startede med at opdatere netkortet, men den fejlede med en alvorlig fejl. Herefter opdaterede jeg driveren til kortlæseren, hvilket lykkedes.
Næste var USB-driveren, som stod stille i installationen i 15 min., men pludselig var den også færdig.
Nu er jeg i gang med opdatering af skærmdriveren, og den er også gået i stå.
Joblisten viser 100% CPU-forbrug, hvor svchost.exe bruger de 50% og Slimdrivers 50%.

Kan løsningen være, at jeg prøver at installere Windows 10? Hvis ja, er det muligt at hente en ISO-fil for at prøve. Jeg er ked af at købe en OEM-licens igen, hvis det nu heller ikke virker.
Avatar billede ebea Ekspert
17. oktober 2016 - 16:12 #29
#28  -  Er du ikke ved at være langt fra dit oprindelige spørgsmål?
Nu er du ved at installere windows 10, som jo (normalt ikke) giver alle de problemer som er listet i tråden her!
Hvis du installerer windows 10, så vær dog opmærksom på, at der vil være drivere som ikke er kompatibel med ældre hardware, og som kan give dig problemer i den retning (og ikke som i dit oprindelige spørgsmål).
Avatar billede poko1 Ekspert
17. oktober 2016 - 16:20 #30
Her er så min vejledning.
Et tomt USB  stik på 4Gb eller en skrivebar DVD
hent denne vejledning med direkte Download fra M8icrosoft.
http://www.filedropper.com/fremstilenusbngletilwindows
Avatar billede nemlig Professor
17. oktober 2016 - 16:24 #31
#29 Jeg har jo ikke installeret Windows 10, men spørger til muligheden for at finde en løsning på det problem, som jeg lagde ud med - nemlig at Windows Update ikke fungerer.
Lige nu peges der mod et driver-problem, og den eneste driver, jeg har installeret, er  til netkortet. Og den har jeg så prøvet at opdatere jf. linket i #27, men det fejlede.

Jeg tager meget gerne imod flere gode råd.
Avatar billede nemlig Professor
17. oktober 2016 - 16:31 #32
#30 Tak - Det er lige præcis sådan jeg lavede USB-sticket, da jeg købte Windows 7 her i weekenden. Jeg fik et link, så jeg kunne hente ISO-filen.

Men hvis jeg skal prøve med Windows 10, så vil jeg gerne kunne hente ISO-filen uden at købe den. Hvis det virker, så kan jeg bare købe Produktnøglen efterfølgende. Jeg mener, at man skal aktivere Windows indenfor 30 dage.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. oktober 2016 - 16:35 #33
Du har som altid 30 Dage
så gå du bare i gang!
Avatar billede nemlig Professor
17. oktober 2016 - 16:52 #34
Jeps, men kan ISO-filen hentes gratis og lovligt? Jeg kan ikke finde link.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. oktober 2016 - 17:02 #35
Ja det er jo derfor jeg har lavet den vejledning du kan jo se der er ingen registrering.
Jeg er lige blevet færdig med en Minni MSI Kører Win 10 som en drøm.
https://billedeupload.dk/images/pNJF.jpg
Avatar billede nemlig Professor
17. oktober 2016 - 17:20 #36
Jeg er nok lidt tung i det...... Men den vejledning, du har sendt i #30 går på, hvordan jeg laver en boot-USB. Jeg kan ikke se noget om, hvordan jeg henter Windows 10-ISO.
Avatar billede nemlig Professor
17. oktober 2016 - 17:32 #37
Efter lidt hokus-pokus på min iPad, lykkedes det at få genereret et link, der virker i 24 timer. Så nu er jeg i gang med at hente ISO-filen.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. oktober 2016 - 17:34 #38
Dette er hvad der er vist i toppen  af vejledningen
Sådan kan du hente og installere Windows 10
?32 Bit? http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=616935
?64 Bit? http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=616936
Avatar billede nemlig Professor
17. oktober 2016 - 17:45 #39
Hmmm - det er ikke det, jeg ser.
Jeg ser en PDF-fil, som vejleder til hvordan man laver en bootable USB-stick til Windows 7/8.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. oktober 2016 - 17:54 #40
Avatar billede nemlig Professor
17. oktober 2016 - 17:59 #41
Perfekt-mange tak. Jeg er i gang og giver en status. Tusinde tak indtil videre :)
Avatar billede nemlig Professor
17. oktober 2016 - 19:21 #42
Det tegner godt.....
Installation af Windows10 forløb uden problemer og iflg. enhedshåndteringen fungerer alle drivere - altså dem, der fulgte med Windows 10.
Nu har jeg så igangsat Windows Update og lige nu arbejder den - uden at være gået i stå. Så det...... :)
Avatar billede nemlig Professor
17. oktober 2016 - 22:41 #43
Så er alle opdateringer gennemført og alt spiller.
Så skal jeg bare have købt en opgradering til Windows10 (jeg købte Windows 7 i weekenden, men det kom jo aldrig til at spille).

Tusinde tak til alle jeres gode input og en særlig stor tak til poko1, som har bidraget ekstraordinært meget til løsningerne.
Avatar billede poko1 Ekspert
18. oktober 2016 - 16:27 #44
Du skal have et Tomt USB stik på Minimum ¤ Gb eller en Skriv bar DVD Følg blot  vejledning og start op fra mediet
http://www.filedropper.com/saringdankanduhenteoginstallerewindows10alle
Avatar billede nemlig Professor
18. oktober 2016 - 17:31 #45
Jeg tror vi misforstår hinanden. Jeg har alt på plads med Windows10 installationen og alle opdateringer, men manglede blot Produktnøglen, så jeg kan få Windows10 aktiveret.
Jeg har talt med Microsoft i dag, som fortæller mig, at jeg bare kan bruge Produktnøglen fra Windows 7.
Og det har jeg lige prøvet, og det virker :).

Så alt er på plads.

Tak endnu engang for fantastisk hjælp.
Avatar billede poko1 Ekspert
18. oktober 2016 - 17:39 #46
Ja der var jo også meget hjælp