Avatar billede ABE15 Seniormester
03. december 2016 - 11:29 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

VBA Excel Mac 2011

Hej..
Hvordan indspiller jeg en makro i Excel 2011 på en Mac, som kan danne en samlet PDF hvor alle ark i projektmappen kommer med?

Jeg har forsøgt og men den eksporterer ikke alle i aktive ark i projektmappen. Hvad har jeg gjort forkert?

Sub PDFmakro()
Tastaturgenvej: Alternativ+Kommando+p
For i = 1 To Worksheets.Count
ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
        "Macintosh SSD:Users:ABE15:Desktop:Skat eksamen.Pdf", Quality:=xlQualityStandard, _
        IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, OpenAfterPublish:= _
        True
Next
MsgBox "All Pdf´s have been successfully exported"
End Sub
03. december 2016 - 11:45 #1
for at eksporten tager flere ark, skal du have valgt flere ark, og gerne også de celler i hvert ark, som du skal have med i filen... måske skal du ikke burge UsedRange som i dette eksempel, men leg lidt med det

Sub Macro1()
  Sheets("Sheet1").Activate
  ActiveSheet.UsedRange.Select
  Sheets("Sheet2").Activate
  ActiveSheet.UsedRange.Select
  Sheets("Sheet3").Activate
  ActiveSheet.UsedRange.Select

  ThisWorkbook.Sheets(Array("Sheet1", "Sheet2", "Sheet3")).Select
  Selection.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
      "C:\Users\James\Desktop\pdfmaker.pdf", Quality:=xlQualityStandard, _
      IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, OpenAfterPublish:= _
      True
End Sub
Avatar billede ABE15 Seniormester
03. december 2016 - 12:06 #2
Okay det kan jeg da prøve.

Hvis man skifter det her:
ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
til det her:
ActiveWorkbook.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
så dannes der både en´ færdig PDF og en´ PDF med hver enkel ark i projekt mappen! Så hvis projektmappen indeholder 7 ark så dannes der 8 PDF filer...

Hvad gør man ved det?
Avatar billede ebea Ekspert
03. december 2016 - 12:07 #3
Hvorfor bruger du ikke f.eks. Foxit PDF printer (det er gratis), og understøtter Mac
https://www.foxitsoftware.com/downloads/

Der markerer du alle dine Ark faner, og beder FoxIt om at lave et print, og så tager den alle Fanerne, og samler i en PDF fil.
03. december 2016 - 15:01 #4
Der bør ikke være behov for ekstra programmer på din pc, som ebea foreslår (omend det sikkert virker), det er forholdsvis lige til... prøv at leg lidt med dette her

Sub generatePDF()
    Dim ws As Worksheet

    ActiveWorkbook.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:="sales.pdf", _
        Quality:=xlQualityStandard, OpenAfterPublish:=True

    For Each ws In ActiveWorkbook.Worksheets
        ws.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:="sales_" & ws.Name & ".pdf", _
            Quality:=xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, _
            OpenAfterPublish:=True
    Next ws
End Sub
Avatar billede ebea Ekspert
03. december 2016 - 15:15 #5
#4 - Det er en ganske ordinær PDF Reader / printer, som laver den funktion som du foreslår, ganske uproblematisk.
Kan forøvrigt også laves hvis man kører windows10, som har indbygget PDF funktion.
03. december 2016 - 16:17 #6
#5 og det virker sikkert fint (super indspark) - men nu ved vi jo ikke, og løsningen kun skal virke på en eller flere pc'ere/mac's og koden #4 virker i Excel til begge typer, og løser opgaven.
10. december 2016 - 17:41 #7
ABE15 - fik du det løst ?
Avatar billede ABE15 Seniormester
10. december 2016 - 17:56 #8
Ja det er løst..
Jeg arbejder dog med en anden udfordring, som har tilknytning til samme spørgsmål.

http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1014365
10. december 2016 - 18:09 #9
Fint - lukker du dette spørgsmål, så kommer der en løsning det det andet også