Avatar billede ABE15 Seniormester
10. december 2016 - 14:06 Der er 16 kommentarer

VBA Excel, PDF

Hej.
Jeg vil gerne oprette en VBA kode i Excel, som kan skabe en PDF fil af alle de aktive ark i projektmappen. Det skal dog være muligt at vælge ark fra, som dermed ikke skal indgå i den færdige PDF fil.

Så hvordan opretter jeg en VBA-kode som først danner en liste med navnet på alle de aktive ark i projektmappen, og derefter skaber en PDF fil af de ark som jeg krydser af i listen?

Jeg har set en film på youtube, hvor de viser hvordan det kan gøres, men jeg kan ikke huske hvad den hedder..
Avatar billede supertekst Ekspert
10. december 2016 - 15:12 #1
Avatar billede ebea Ekspert
10. december 2016 - 15:26 #2
Du kan også bruge en PDF printer (hvis du har en PDF reader installeret, som leverer en PDF printer), og så klikek på de Ark faner du skal bruge, og så bede den udprinte. Så genereres en fil, med de faner du valgte.
Avatar billede ABE15 Seniormester
10. december 2016 - 15:35 #3
Linket er fint, men det er ikke helt det jeg leder efter.

Inden der dannes en PDF skal der komme en tekstboks hvor man markerer de ark som man ønsker skal eksporteres som PDF.
Avatar billede ebea Ekspert
10. december 2016 - 15:58 #4
#3  -  Har du prøvet funktionen som jeg foreslog i #2 ?
Avatar billede ABE15 Seniormester
10. december 2016 - 16:04 #5
Nej jeg er ikke interesseret i eksterne programmer til at løse problemet.

Men tak for løsningen.
Avatar billede ebea Ekspert
10. december 2016 - 16:25 #6
#5  -  Men det er nu ikke mere eksetrnt, end at det følger med en PDF reader, som de fleste vist bruger.
Og bruger du Windows 10, så er funktionen indbygget med PDF printer, med at vælge de faner som du vil generere en PDF fil til, og så vælge udprint til PDF printer.
10. december 2016 - 18:33 #7
Jeg har lavet et lille eksempel på en vej mod målet... Den kan hentes her http://www.smartoffice.dk/Tips/Eksperten/Index.asp under titlen "Spm. 1014365 - Create PDF (Total/Single) - VBA"
/Flemming
Avatar billede ABE15 Seniormester
10. december 2016 - 19:03 #8
Linket virker ikke.
10. december 2016 - 22:23 #9
Tak - det gør det nu
Avatar billede ABE15 Seniormester
11. december 2016 - 09:31 #10
Det er lige præcis det jeg søger...Fedt
Tak for det

Jeg har oprettet en Makro, hvor der ligger en anden makro, som kan skabe en PDF af alle ark i en projektmappe.
Jeg har oprettet en Formularer, som ligner den som er i linket, men hvordan anvender jeg en formular i en eksisterende makro?

Det jeg ikke helt kan gennemskue er altså:
Hvordan kombineres en Formular med en eksisterende makro i en personlig projektmappe?
11. december 2016 - 10:46 #11
[div]Sub DinMakro()
    'Din kode
    NavnetPåUserform.Show
    'Din kode
End Sub[/div0]

Hvis du bruger vedhæftede direkte, så skal du skifte noget kode ud... i cmdOK_Click sluttes med END for at stoppe userformen, men END vil også stoppe din makro, så der skal stå ME.HIDE i stedet for
Avatar billede ABE15 Seniormester
11. december 2016 - 11:11 #12
Okay jeg arbejder lige lidt med det.
Avatar billede ABE15 Seniormester
14. december 2016 - 15:45 #13
Jeg er kørt fast..!
Hvis jeg nu bare vil have en formularen som indeholder:

En Listbox som samler de aktive ark i projektmappen og man så kan vælge de ark som man ønsker der skal dannes en PDF af.

En tekstbox hvor man skriver filnavnet.

Samt en knap som skaber selve PDF´en.

Det hele skal samles i en knap, som starter formularen.

Hvordan griber jeg så lige det an?
14. december 2016 - 16:08 #14
Der skal jo være lidt arbejde tilbage til dig, så du lærer noget :o)

Listbox med Aktive ark = de ikke skjulte ark antager jeg... så skal du bag userform i "Private Sub UserForm_Activate" modificere i løkken der tilføjer ark

    For Each ws In ActiveWorkbook.Worksheets
        If ws.Visible = xlSheetVisible Then
            Me.lstSheets.AddItem ws.Name
        End If
    Next ws

Der er en TextBox over ListBox'en, hvori der står "Filename" med gråt... i den TextBox skal du skrive dit filnavn uden  .PDF

En knap der skaber PDF'en... forstår jeg måske forkert... i userformen er det OK knappen der skaber PDF'en...

En knap der starter userformen, så skal du jo lave en knap eller en grafik, som du tildeler en makro (højreklik - Assign Macro), som gjort i eksemplet... og den knap kalder så makro'en [show_PDF_Creator]

Hvis ikke jeg svarer godt nok, så spørg igen /Flemming
Avatar billede ABE15 Seniormester
15. december 2016 - 20:19 #15
Du svare fint nok, det er nok bare lidt for kompliceret for en nybegynder i VBA..
Avatar billede supertekst Ekspert
16. december 2016 - 10:38 #16
Vil du have hjælp til at gøre arbejdet færdigt?
Hvis Ja - så www.supertekst-it.dk | Kontakt - så sender jeg en mail.