Avatar billede Hring Praktikant
17. januar 2017 - 11:07 Der er 2 kommentarer

Formel der ændrer en celles værdi hvis en anden celle har en bestemt værdi

Jeg har en celle (Celle 1), hvor jeg skriver "JA". Hvis jeg så skrive "JA" i celle 2, så skal den automatisk overrule mit "JA" i Celle 1 med et "NEJ".
Hvordan gør jeg dette, hvor jeg stadig har mulighed for at vælge noget i celle 1, så jeg ikke sletter formlen?
Jeg tænker at en sådan formel skal styres fra celle 3?
Avatar billede kim1a Ekspert
17. januar 2017 - 13:53 #1
Hvis det er vigtigt at celle 1 skriver nej, så kan du ikke skrive manuelt i den celle.

Men hvis du blot skal have en støttecelle (din celle 3) som skal være udfald kan det lade sig gøre.

Skriv hvad dine udfald i så fald skal give:
Ja + Ja = Nej
Nej + Ja = Ja
etc...
Avatar billede kabbak Professor
17. januar 2017 - 14:04 #2
her er en kode, som skal i arkets modul,
den holder øje med kolonne A og B

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Column = 1 Or Target.Column = 2 Then    ' A og B kolonnen

        If Target.Column = 1 Then
            Application.EnableEvents = False
            If UCase(Target) = "JA" Then Target.Offset(0, 1) = "NEJ"
        End If

        If Target.Column = 2 Then    ' A kolonnen
            If UCase(Target) = "JA" Then Target.Offset(0, -1) = "NEJ"
        End If
        Application.EnableEvents = True
    End If
End Sub