Avatar billede jesperodde Mester
28. oktober 2025 - 09:41 Der er 5 kommentarer

Reklamer og lokation

Uden varsel/ændringer er mine reklamer begyndt at være tyske eller hollandske, også på mobilen. Jeg har søgt og søgt på alt med lokation, men uden held. Hvor pokker ligger problemet?
Vh Jesper
Avatar billede jesperodde Mester
28. oktober 2025 - 09:57 #1
Glemte at sige: Windows 10... Kan det være sket under deres (sidste) opdatering? Men hvad så med Android-telefonen?
Avatar billede ejvindh Ekspert
28. oktober 2025 - 17:57 #2
Den browser du bruger på Win10, er den mon koblet sammen med en google-konto? Er du logget ind når du googler? Eller bruger du andre af Googles services på en måde, hvor du altid er logget ind?

Hvis ja, så kunne det måske være fordi Google (som formidler mange af reklamerne) på én eller anden måde har fået det indtryk, at du er tysk eller hollandsk. Og så er det nok derinde et sted, du skal finde ud af at ændre det (hvis man kan det...).
Avatar billede jesperodde Mester
30. oktober 2025 - 08:57 #3
Tak, Ejvind, ja det er nok Google, der har sendt mig på ferie til Amsterdam. Det må jeg tjekke. Det er bare svært at finde i Google/Chromes indstillinger.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. oktober 2025 - 10:04 #4
Det kan også helt lavpraktisk skyldes at man har valgt IKKE at modtage målrettede reklamer, og har låst sine privatlivsindstillinger med apps (Ikke deler lokaltion med apps). Det gør nemlig at apps har svært ved at spore hvor du kommer fra i verden - faktisk er der kun den offentlige IP-adresse at spore (den som din internet-udbyder har på dine vegne).
Og her bliver det mere og mere almindeligt at internet-udbydere hopper rundt på forskellige IP-adresser, der er lokaliseret forskellige steder.
Det betyder at det er de enkelte apps/programmer der skal gætte på hvor du er fra - og hvis den tidligere har haft en indikation af at du var på den tysk-hollandske grænse, vil den vise reklamer herfra.
Hvordan man så løser det - der tror jeg I er helt på rette spor i de forgående indlæg. Er du på samme web-browser, så tag på PC´en og tryk CTRL+ALT+DELete - det er en genvej til "Slet data" og privatlivsindstillinger - og bruger du samme konto på begge enheder, burde en totalsletning træde igennem på begge enheder.
Avatar billede jesperodde Mester
31. oktober 2025 - 15:19 #5
Tak Ole, regner også med at det kan løses i Chrome/Google. Tjekker også Facebook, som nok er mere til besvær end gavn...
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester