Avatar billede apromis Praktikant
14. november 2010 - 21:29 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Prepared statement i function

Hej allesammen.

Jeg prøver at lave min Prepared statement i en funktion.
Min kode er sålede :

<?php
$db  = new mysqli('****','****','****','****');
  $letters = $_GET['letters'];
    $hvad = "ID";
    $tabel = "produkter";
    $hvilket = "producent";
    $valg = "LIKE";
    $order = "LIMIT 10";
    $find = "select `$hvad` from `$tabel` where `$hvilket` " .$valg ." ? " .$order;
    $stmt = $db->prepare($find);
    echo $stmt->error;
    $letters = '%' . $letters . '%';
    $stmt -> bind_param('s', $letters);
    $stmt->execute();
    echo $stmt->num_rows();
    $stmt->bind_result($id);

while ($stmt->fetch()) {
    printf("ID: %s\n", $id);
    }
?>

Koden virker fint.

Men jeg vil gerne have det en ind i en funktion og jeg er i tvivl o hvordan jeg skal gøre det.
Vil have while ($stmt->fetch()) { ude af functionen :

<?php
    function select($hvad, $tabel, $hvilket, $valg, $order, $input) {
$db  = new mysqli('****','****','****','****');
  $letters = $_GET['letters'];
    $hvad = "ID";
    $tabel = "produkter";
    $hvilket = "producent";
    $valg = "LIKE";
    $order = "LIMIT 10";
    $find = "select `$hvad` from `$tabel` where `$hvilket` " .$valg ." ? " .$order;
    $stmt = $db->prepare($find);
    echo $stmt->error;
    $letters = '%' . $letters . '%';
    $stmt -> bind_param('s', $letters);
    $stmt->execute();
    echo $stmt->num_rows();
    $stmt->bind_result($id);
return $stmt;
}

select ();
while ($stmt->fetch()) {
    printf("ID: %s\n", $id);
    }
?>

Ovenstående virker absolut ikke, men er virkelig i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an.

Har i nogle forslag ?

På forhånd tak.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. november 2010 - 22:35 #1
I din funktion kan du med fordel lægge dine resultater fra forespørgslen i et array, som så er det, der returneres fra funktionen. På den måde har du isoleret hvad funktioner gør fra hvordan den gør det.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2010 - 02:14 #2
<?php
    function select($hvad, $tabel, $hvilket, $valg, $order, $input) {
$db  = new mysqli('****','****','****','****');
    $find = "select `$hvad` from `$tabel` where `$hvilket` " .$valg ." ? " .$order;
    $stmt = $db->prepare($find);
    echo $stmt->error;
    $letters = '%' . $input . '%';
    $stmt -> bind_param('s', $letters);
    $stmt->execute();
    echo $stmt->num_rows();
    $stmt->bind_result($id);
return $stmt;
}

$stmt = select("ID", "produkter", "producent", "LIKE", "LIMIT 10", $_GET['letters']);
while ($stmt->fetch()) {
    printf("ID: %s\n", $id);
}
?>

burde kunne gøre det.

Men Erik's måde at gøre det på er absolut en god måde.
Avatar billede apromis Praktikant
15. november 2010 - 11:42 #3
Hej begge to.
Tak for jeres input. Er ikke klar over hvilken jeg vælger endnu, skal lige vende den i hovedet hvor det er smartest.

Uanset hvilken metode jeg vælger har jeg et tillægsspørgsmål til dette :)

Ideen er at gøre denne funktion meget fleksibel. I nogle tilfælge skal jeg kun bruge ID, og i andre tilfælde skal jeg bruge både ID,produkter,producent ud af databasen.

I begge tilfælge bruges $stmt->bind_result($id); til at binde resultat af ID til $ID.

Hvordan gør jeg den variabel så hvis der er 3 input ($hvad i mit eksempel). Sådan den laver 3 bind_results. Det lige meget med navnet, de må for sagens skyld blive kaldt col1, col2, col3.

Forstår i hvad jeg mener ?
På forhånd tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2010 - 15:18 #4
Jeg tror at du skal have den over i et array og saa binde alle elementer i arrayet.
Avatar billede apromis Praktikant
15. november 2010 - 19:27 #5
Hej Arne.
Det vil jeg også gerne prøve, men hvordan vil du smide ind i et array når du ikke kender antalet af felter den udtrækker ?

$find = "select `$hvad` from `$tabel` where `$hvilket` " .$valg ." ? " .$order;

$hvad kan jo være nedenstående :
eksempel 1 : ID,producent
eksempel 2 : ID
eksempel 3 : ID,navn,beskrivelse,producent

Så det svært at koble arrayet og bind_result sammen ?
Eller er der noget jeg misforstår ?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2010 - 19:31 #6
Arrays i PHP er meget dynamiske.

Du kan bruge raekke nummer som et index og felt navn som et andet index.
Avatar billede apromis Praktikant
15. november 2010 - 19:38 #7
Den er jeg helt med på. Det skal blive 2 dimonsinelt array, men hvordan koble du det sammen med bind_result ?
Vil du kører en løkke for hvert komme i $hvad eller hvordan vil du skille eksempel 2 fra 3 ?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2010 - 00:40 #8
Der er funktioner til at iterere over kolonner.

Da du alligevel skal have typen med over i bind_param, så vil jeg imidlertid foreslå at du fisker længden derfra.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. december 2010 - 00:36 #9
OK?