Logo CIO Tech Eksperten IT-JOB IT-Kurser Events Podcast Søg

Log ind eller opret profil

Log ind Opret bruger
Glemt kodeord

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester

Cookie ikon
  • Forside
  • Digitalisering
  • Forretningssoftware
  • Tele & Mobil
  • PC´er & Hardware
  • Log ind
  • Kontakt
  • Køb abonnement
  • Nyhedsbreve

Fuld beskatning på fire-hjulet sikkerhedsteknologi

Udviklingen af sikkerhedsteknologi til biler er i rivende udvikling, men afgiftsystemet står stille. Derfor er der ikke registreringsafgift på ABS-bremser, men fuld afgift på eksempelvis systemer til fodgængersikkerhed. Se de moderne sikkerhedssystemer her - prisen før og efter afgiften er lagt på.

Af Lars Jacobsen | Udgivet 17. februar 2016 kl. 16.01

1 / 7

Galleri billede

Sikre biler er dyre biler

Med talere fra blandt andet FDM og Rådet for Sikker Trafik har Mercedes sat fokus på bilers sikkerhed med IT-Universitetet i København som ramme.

Det store problem er, at mens udviklingen i sikkerhedsteknologi til biler er i rivende udvikling, så står afgiftsystemet stille.

Derfor er der ikke registreringsafgift på ABS-bremser, men fuld afgift på eksempelvis systemer til fodgængersikkerhed.

På de næste billeder kan du se de moderne sikkerhedssystemer i en Mercedes C-klassse 320e plug-in hybrid - og hvad de koster før og efter afgiften er lagt på.

2 / 7

Galleri billede

Førerassistentpakke til næsten 50.000

Mercedes samler flere af overvågningssystemerne i hvad selskabet kalder "Førerassistentpakken Plus"-pakken.

Systemet holder øje med farer for kollision, mens bilen kører mellem 30 og 200 km/t - og advarer føreren.

Reagerer føreren ikke, begynder bilen en delvis opbremsning - og hvis systemet vurderer, at køresituationen er højkritisk kan der 0,6 sekunder før en kollision, som regnes for uundgåelig, indledes en selvstændig katastrofeopbremsning.

Den aktive Blind Spot-assistent benytter radarsensorer og overvåger de blinde vinkler på begge sider af samt bag bilen ved en hastighed på mellem 30 og 250 km/t.

Med den aktive Lane Keeping-assistent registreres markeringerne på vejbanen hele tiden.

Pris uden afgift: 19.500 kr.

Pris efter afgift: 48.800 kr.

3 / 7

Galleri billede

Sensorer i alle hjørner

Mange moderne biler har indbyggede sensorer, som dækker de blinde vinkler.

De har til formål at beskytte fodgængere og skåne bilen for påkørsler ved parkering og lignende.

Læs også: Høje afgifter spænder ben for alt det fede sikkerhedsudstyr

4 / 7

Galleri billede

Intelligente forlygte.

Mercedes har i lighed med flere andre bilproducenter udviklet intelligente forlygter.

350e er udstyret med et såkaldt ILS-system, som fordeler lyset, drejer det med rundt i kurver og kan skrue op for lygternes styrke i tåge.

Pris uden afgift: 11.500 kr.

Pris efter afgift: 28.800 kr.

5 / 7

Galleri billede

Undgå sammenstød med radar og kamera

Kameraer i fronten findes efterhånden i flere dyrere modeller fra Volvo over Tesla til Mercedes.

Kameraerne og radaren er med til at overvåge trafikken foran og bag bilen og arbejder ofte sammen med nødbremsesystemer og adaptive fartpiloter for at forhindre sammenstød.

Systemerne er ikke undtaget afgift.

Læs også: Høje afgifter spænder ben for alt det fede sikkerhedsudstyr

6 / 7

Galleri billede

Sådan ser bilen vejen

Eksempel på hvordan kamera og radar ser vejen foran bilen.

7 / 7

Galleri billede

Mercedes-sikkerhedsudstyr-9.jpg

C-klassen 350e som Mercedes viste frem på IT-Universitetet er i alt udstyret med ekstra sikkerhedsudstyr for 43.500 kroner.

Efter afgift er prisen på udstyret 108.950 kr.

Høje afgifter spænder ben for alt det fede sikkerhedsudstyr

Se flere gallerier

Computerworld
  • Kontakt redaktionen
  • Persondatapolitik
  • Cookie-samtykke
  • Annoncering  |  Handelsbetingelser (samarbejdspartnere)
Ansvh. chefredaktør: Lars Jacobsen
Hørkær 18, 2730 Herlev
Udgiver © Computerworld A/S
Kategorier
  • It-ledelse
  • Internet
  • It-job & karriere
  • Tele & mobil
  • Pc´er og hardware
  • Whitepapers
Tjenester
  • It-events
  • It-navnenyt
  • It-brancheguiden
  • It-kurser
  • Abonnement på Computerworld
  • Annoncørbetalt indhold
Nyhedsbrev

Til- eller frameld dig nyhedsbreve

Modtag også nyheder på Facebook, Twitter eller RSS

  • Klummer
  • Søg på Computerworld